Rabu, Disember 17, 2008

Hari Ini Ada Erti...


Alhamdulillah, hari ini telah saya lalui dengan baik. Syukur kehadrat Allah SWT kerana masih lagi mengurniakan nafas pada saya yang mudah lupa diri ini, lupa bahawa saya adalah hamba yang perlu patuh kepadanya ( moga diampunkan segala dosa ) dan syukur juga kerana dipermudahkan segala urusan saya.

Hari ini hari yang agak memenatkan. Tambahan lagi malam semalam saya lewat tidur kerana menekuni madah Nuqud Bunuk ( Wang dan Bank ) kerana ada ujian keesokannya. Sambil-sambil study, ada kerja yang baru saya sedar lupa untuk disiapkan. Kena hantar hari ini, maka malam semalam bertungkus lumuslah saya. Macam mana la careless sangat sampai terlupa, Ya Allah. Hari ini telah mengajar saya tentang bahaya menangguh kerja. Maka saya telah simpan dalam minda separuh sedar saya untuk bersedia jika menerima tugasan-tugasan selanjutnya, usah ditangguh kerja yang ada!







































Kelas boleh dikatakan sepanjang hari. Dari jam 11 pagi hinggalah 9 malam. Penat, sungguh. Tetapi penat yang memberi erti.

Malam ini baru terasa kepanatan yang amat, menyelinap di celah urat-urat saraf saya. Dicampur dengan cuaca yang agak sejuk, kepala yang berdenyut, perut yang sentiasa minta di isi dan minat saya pada bantal dan selimut membuatkan diri bergelumang dalam bermacam rasa. Penat namun seronok. Seronok kerana diajar sebuah erti pada hidup oleh sang hari.

Malam ini telah mengajar saya satu lagi perkara penting. Saya teringat sebuah pepatah Arab :

" ركود الماء يفسده, فراغ الشاب يقتله"

~ Air yang tenang tidak mengalir akan dirosakkan oleh statiknya itu,
Pemuda yang banyak masa lapang ( tidak dinamik ) akan dibunuh oleh masa lapangnya
itu ~


Betul, orang muda yang banyak sangat masa kosong akan 'dibunuh' oleh masa lapangnya. Saya sudah pun merasainya. Saya punya bukti. Saya tidak langsung dinamik pada cuti Aildiladha baru-baru ini. Saya sepatutnya telah dapat menghabiskan sebuah buku jika dibaca, dan kerja-kerja saya tidak sepatutnya tertangguh. Saya tidak menggali banyak ilmu pun pada waktu lapang tersebut, maka saya statik dan tidak dinamik.

Kesannya, saya telah rasa malam semalam, hari ini dan sekarang!

Memang pemuda sekarang terutamanya di negara-negara Islam dibunuh oleh masa lapang, oleh tidak dinamiknya mereka mengisi masa. Mereka hilang ditelan masa kosong yang sepatutnya mereka isi dengan perkara-perkara yang bermanfaat.

Inilah sebabnya negara-negara Islam terus mundur, makin menguncup. Masa-masa kosong di isi dengan hiburan-hiburan yang dicanang oleh musuh-musuh Islam. Mereka tahu, pemuda Islam itu kalau sihat, dinamik, berdaya maju dan bersemangat lagi berlimu maka akan musnahlah cita-cita mereka, akan tertanamlah keegoaan mereka. Islam pasti akan bangkit. Maka mereka cipta bermacam perkara bagi melekakan para pemuda dan pemudi kita.

Saya seru diri saya dan anda semua untuk berubah. Mari kita dinamikkan masa kita dengan perkara-perkara yang bermanfaat. Paling mudah pun kita hanya duduk di depan laptop dan koreklah ilmu-ilmu yang berguna. Untuk pengetahuan kita, untuk bekalan kita. Ingatlah, masa depan Agama Suci ini bergantung pada kita semua. Negara dan bangsa juga mengharap pada pemuda pemudi seperti kita. Jika kita awal-awal 'syahid' dibunuh masa bagaimana pula dengan Agama, Bangsa dan Negara?????

Teringat saya pepatah Arab yang bermaksud

" Masa itu umpama pedang, jika kita tidak memotongnya maka ia akan memotong kita.."


Moga-moga semua tidak dibunuh oleh masa dan tidak mati katak ditikam pedang-pedang waktu!

Selamat berjuang wahai pemuda-pemudi semua!
Italic

Sabtu, Disember 13, 2008

Manisnya Sebuah Ukhwah

Suhu di Irbid malam ini sejuk yang amat saya rasakan. Mungkin kerana terlalu banyak 'bermain'
air ketika membantu sahabat-sahabat serumah membersihkan lantai dan peralatan memasak 'projek' kami malam semalam. Haha, projek memasak dan makan sup tulang bergear box ( bukan projek besar pun, kecoh je lebih ). Tulang-temulang lembu korban pada hari raya ke-2 beberapa hari lepas kami gunakan sebagai alat penyatu ukhwah kami semua. Apa pun memang sedap yang amat menikmati sup tersebut.

Lebih manis kerana dapat dinikmati bersama sahabat-sahabat seperjuangan. Boleh dikatakan seperiuk besar sup disapu habis oleh kami semua. Baginilah keadaan anak-anak Malaysia hidup di negara orang, dapat menikmati makanan tradisi mendatangkan seribu satu rasa bahagia yang menyelinap masuk melalui deria rasa dari lidah kami semua. Bahagia + Enak = Syukur.

Terima kasih kepada pihak PERMAI yang sudi meminjamkan kami dapur dan periuk besar untuk menjayakan projek kecil kami ni. Terima kasih yang tidak terhingga juga kepada Chef besar kami, Chef Fauzi kerana keenakan sup buatannya, enta memang layak nak buka restoran la. Respect!. ( maaf la ana tak sengaja terbuang baki sup yang enta simpan, nanti kita buat lagi ya..hehe ).






































Namun keseronokan semalam tidak lama kerana malam ini satu peristiwa kurang baik menimpa salah seorang dari sahabat kami ini. Dia ditahan di wad hospital kerana badannya kekurangan air. Huhu, keadaan yang mungkin disebabkan terlalu banyak makan tulang yang berdaging sedikit, berlemak berkilo agaknya. Dari pagi muntah-muntah. Sampai pucat jadinya. Mungkin rindu sup tulang ketika kenduri di kampung menyebabkan dia menikmati dengan kuantiti yang berganda. Apa pun semua ini datangnya dari Allah. Sebuah ujian, menuntut kesabaran. Bersabarlah wahai sahabat.

Apabila mendapat berita tentang keadaanya, tanpa berlengah kami semua terus bersiap untuk melawatnya. Walaupun ramai antara kami ada ujian pada keesokannya namun itu tidak menjadi halangan. Kerana sebuah ukhwah itu kadang-kadang menuntut pengorbanan, demi sebuah kecintaan dan manisnya hubungan.

Kami selamat sampai di hospital berhampiran menaiki teksi. 17 orang semuanya. Risau. Kecoh hospital dengan kehadiran kami yang agak ramai itu.



Suasana di hospital....











































Di dalam wad, dia ditempatkan bersama seorang pesakit rakyat Jordan. Agak ramah orangnya. Dia sakit gastrik. Kami semua berborak rancak bersamanya. Dan antara kata-katanya yang menyebabkan bulu roma saya meremang lebih kurang diterjemah begini :

" Kamu semua bagus. Ukhwah kamu memang utuh wahai pelajar-pelajar Malaysia. Walaupun kamu bukan adik beradik, namun keakraban kamu sungguh hebat..."

Saya menguntum senyum. Memang kami sebenarnya adik-beradik. Suka duka hidup kami menuntut ilmu selama 2 tahun di Kolej IKIP, Kuantan seterusnya bertemu kembali di Ardul Kinanah ini menyuburkan ukhwah kami. Bangga saya mendengarnya. Terasa betapa manisnya sebuah ukhwah yang dibina berakarkan kecintaan kepada Allah SWT.

Teringat saya sebuah hadis yang mana menceritakan kisah tujuh golongan lelaki atau wanita yang akan dinaungi oleh Allah di bawah naungannya ketika mana tidak ada lagi naungan yang lain selain naunganNya.

Rasulullah SAW bersabda yang maksudnya:

" Sebilangan manusia yang dinaungi Allah di bawah naunganNya pada hari kiamat iaitu hari yang tidak ada sebarang naungan padanya selain daripada naungan Allah; di antaranya ialah : Pemerintah yang adil, pemuda yang hidupnya sentiasa dalam mengerjakan ibadah kepada tuhannya, orang yang hatinya sentiasa terikat dengan masjid, dua orang yang berkasih sayang kerana Allah di mana kedua-duanya berkumpul dan berpisah untuk mendapat keredhaan Allah, orang yang dipujuk oleh perempuan yang kaya lagi rupawan untuk bersatu dengannya lalu ia menolak dengan berkata : " Aku takut kepada Allah ", orang yang bersedekah secara bersembunyi sehingga tangan kirinya tidak mengetahui apa yang diberi oleh tangan kanannya, dan orang yang menyebut atau mengingat Allah dengan keadaan tidak ada dalam ingatannya perkara lain, lalu menitis air matanya kerana mengingatkan sifat Jalal dan Jamal Allah. " (Riwayat Bukhari, Muslim, Abu Daud dan Ibnu Majah).

Daripada hadis ini ada disebutkan tentang dua orang yang mencintai kerana Allah, bertemu dan berpisah kerana Allah. Lihat, betapa mulianya seorang sahabat yang mencintai sahabatnya yang lain kerana Allah.

Banyak hadis-hadis yang menceritakan kelebihan kasih sayang dan cinta antara seseorang dengan saudaranya yang lain kerana Allah SWT. Selain yang saya nyatakan tadi saya juga teringat akan hadis ini ;

Daripada Abu Hurairah Radiaallahu'anhu, Dari Nabi SAW :

" Sesungguhnya seorang lelaki telah menziarahi saudaranya di kampung lain. Maka Allah taala menghantar malaikat untuk mengintip perjalanannya. Apabila lelaki itu melalui jalan yang ditunggui oleh malaikat itu, malaikat itu bertanya : " Ke mana kamu ingin pergi?". Dia berkata: " Aku ingin pergi bertemu saudaraku di kampung ini. Malaikat bertanya: " Adakah bagi kamu ada apa-apa tujuan daripada nikmat yang akan kamu perolehi darinya ? Lelaki itu menjawab: " Tidak, melainkan kerana aku menyayanginya kerana Allah Taala. Lalu malaikat itu berkata: " Sesungguhnya aku merupakan utusan Allah kepadamu untuk menyampaikan bahawa Allah Taala menyayangimu sebagaimana kamu menyayangi saudaramu keranaNya".

( Hadis riwayat Imam Muslim dalam Shahihnya, Kitab al-Birr, Bab pada menyatakan kelebihan cinta kerana Allah ).


Lihatlah sebuah ukhwah yang terbina atas dasar cinta padaNya membuahkan cinta Tuhan yang tidak terhingga mulianya. Sayangilah dan cintailah sahabat-sahabat kita kerana Allah semata tanpa mengharap kepada selainnya. Moga-moga hubungan itu dilimpahi cinta Tuhan Maha Segala dan Maha Pencinta.

Kepada sahabatku nan seorang di hospital, moga cepat sembuh ( sama-sama kita doakan ).

Kepada yang lainnya, semoga ukhwah ini kekal selamanya. Ukhwah itu indah disulami cintaNya... Moga semua beroleh CINTA itu..

Jumaat, Disember 12, 2008

Suara Alam



















Hutan selalu mengadu
dengan suara mergastua
bahawa dia derita,
sengsara,
cedera
tidak lagi tidur lena
oleh sebab tangan-tangan manusia

Sungai juga pernah berkata,
dasarku senak
dipenuhi tanah-tanah kotor
dari hakisan,
aku takut menangis,
nanti akan terbenam seluruhnya
padahal ini semua berlaku
oleh sebab tangan-tangan manusia

Bukit pula sentiasa merintih
Aku telah lama dinoda katanya
digondolkan kepala,
ditebuk-tebuk dada,
dibelah-belah semua.
Kini aku dihujung nyawa
aku akan mati
ajalku bakal meruntuhkan
ego manusia
mautku akan turut meragut nyawa mereka
Padan muka!!
rasakan semua
disebabkan tangan-tangan mereka
aku derita...


Takziah saya ucapkan kepada mangsa-mangsa tanah runtuh di Bukit Antarabangsa. Ini semua adalah ujian Allah SWT buat hamba-hambanya, bersabarlah wahai manusia. Ini juga merupakan pengajaran Tuhan pada manusia yang sering alpa dek seronok mengumpul kekayaan dunia tanpa sedar telah meregut 'kesihatan' alam yang dinoda demi secupak kekayaan dunia. Sedarlah bahawa alam juga punya ' suara ' , jika ia ' bebicara ' hancur semua!

Selasa, Disember 09, 2008

Erti Sebuah Pengorbanan
















Alhamdulillah, Aidiladha saya pada tahun ini disambut di rantauan orang. Walau rindu hati pada keluarga, guru-guru dan kawan-kawan di tanah air membuak-buak, sambutan perayaan di sini tetap menyeronokkan dan terkandung seribu satu pengalaman yang mengasyikkan. Ketiadaan juadah tradisi seperti lemang, ketupat dan rendang tidak menggugah hati saya dan teman-teman dalam meraikan Aidiladha pada tahun ini.

Setelah pulang dari menunaikan solat sunat Aidiladha, saya dan teman-teman sibuk menghubungi keluarga dan rakan taulan di Malaysia. Tidak lupa juga guru-guru yang telah banyak menumpahkan ilmu dan mengajar erti sebuah kehidupan kepada kami yang mentah ini. Bermacam cerita, beranika kisah menjadi bualan. Segalanya adalah penyembuh demam rindu seorang anak rantau yang kembaranya jauh dari segala yang dicinta.

Juadah kami di sini walau tidak sebatang lemang, tidak juga semangkuk rendang tapi penuh erti. Erti sebuah persahabatan dan kecintaan sesama teman. Alhamdulillah, walau jauh di rantauan hidangan tom yam menjadi penyeri hidangan kami di sini.


















Hasil kepakaran chef Fauzi seorang teman yang hebat dalam tugas masak-memasak ni, habis licin dua periuk tom yam dihirup kami semua. Keenakannya hingga bermangkuk dihirup. Kalah slogan KFC, 'hingga menjilat jari' tu..



Erti yang tak terungkapkan...

Memang sebuah Aidilahdha mengajar erti pengorbanan kepada kita semua. Pengorbanan yang bermacam-macam untuk satu tujuan yang hakiki. Ya, tujuan menuju kepada kecintaan kepada Tuhan pemilik segala.

Bagi kami pelajar-pelajar yang sedang kembara ilmu di tanah asing ini sudah pasti menuntut berjuta pengorbanan yang tidak dapat tidak perlu kami lunasi. Berkorban meninggalkan keluarga, ibu bapa, adik beradik yang nyata sering dirindui. Bekorban mengadaptasi suasana, masyarakat, cuaca yang tentunya asing bagi kami. Bekorban masa remaja kami, minat dan hobi kami, serta bermacam lagi yang tujuannya, arahnya hanya satu iaitu menuntut sebanyak mungkin ilmu demi kecintaan kepada agama, kepada ummah, kepada negara dan segalanya.

Kami tahu, hanya orang yang berilmu sahaja yang mampu meningkatkan kembali imej Islam yang tercalar. Mengembalikan semula zaman keagungan yang hilang dan memajukan negara serta bangsa ke arah yang lebih gemilang lagi cemerlang!

Sebelum mengakhiri kata, saya mempelawa pembaca semua mengimbas kembali kisah agung sebuah pengorbanan. Kisah agung yang mengundang pelbagai erti yang tidak terungkapkan kepada sebuah kecintaan. Cinta dan keimanan Rasul-Nya terhadap sebuah keagungan cinta milik Allah SWT yang tak tergambarkan......

Salam Aidiladha kepada semua, terutama kepada Mak, Abah, Angah dan Adik, guru-guru saya sekaliannya serta sahabat-sahabat seperjuangan yang sentiasa di hati..



Ahad, Disember 07, 2008

Salam Aidiladha..


Salam Aidiladha saya ucapkan kepada semua.

Sama-samalah kita renung sejenak sejarah pengorbanan yang agung. Bekorban demi CINTA Tertinggi milik Tuhan Rabbul 'Alamin. Segalanya mungkin agar Islam terus damai di hati.
Semoga setiap daripada kita dapat menghayati erti sebuah pengorbanan...

Demi Allah..

Demi Rasul..

Demi Islam..

Demi Ibu Bapa..

Demi segala-galanya...

Kullu 'Am wa Antum bi Alfi Khoir..

Sabtu, Disember 06, 2008

Why are Muslims so powerless???

Points to ponder: An Islam columnist on Jews

By: Dr Farrukh Saleem.
The writer is an Islamabad-based freelance columnist

Why are Jews so powerful?

There are only 14 million Jews in the world; seven million in the Americas , five million in Asia, two million in Europe and 100,000 in Africa . For every single Jew in the world there are 100 Muslims. Yet, Jews are more than a hundred times more powerful than all the Muslims put together. Ever wondered why?albert_einstein.jpg

Jesus of Nazareth was Jewish. Albert Einstein, the most influential scientist of all time and TIME magazine’s ‘Person of the Century’, was a Jew. Sigmund Freud — id, ego, superego — the father of psychoanalysis was a Jew. So were Karl Marx, Paul Samuelson and Milton Friedman.

Here are a few other Jews whose intellectual output has enriched the whole humanity:

Benjamin Rubin gave humanity the vaccinating needle.

karl_marx_.jpg

Jonas Salk developed the first polio vaccine.

Albert Sabin developed the improved live polio vaccine.

Gertrude Elion gave us a leukemia fighting drug.

Baruch Blumberg developed the vaccination for Hepatitis B.

Paul Ehrlich discovered a treatment for syphilis (a sexually transmitted disease).

Elie Metchnikoff won a Nobel Prize in infectious diseases.

Bernard Katz won a Nobel Prize in neuromuscular transmission.

Andrew Schally won a Nobel in endocrinology (disorders of the endocrine system; diabetes, hyperthyroidism) .

Aaron Beck founded Cognitive Therapy (psychotherapy to treat mental disorders, depression and phobias).

Gregory Pincus developed the first oral contraceptive pill.

George Wald won a Nobel for furthering our understanding of the human eye.

Stanley Cohen won a Nobel in embryology (study of embryos and their development)

Willem Kolff came up with the kidney dialysis machine.

Over the past 105 years, 14 million Jews have won 15-dozen Nobel Prizes while only three Nobel Prizes have been won by 1.4 billion Muslims (other than Peace Prizes).

Why are Jews so powerful?

Stanley Mezor invented the first micro-processing chip. Leo Szilard developed the first nuclear chain reactor; Peter Schultz, optical fibre cable; Charles Adler, traffic lights; Benno Strauss, Stainless steel; Isador Kisee, sound movies; Emile Berliner, telephone microphone; Charles Ginsburg, videotape recorder.

Famous financiers in the business world who belong to Jewish faith include Ralph Lauren (Polo), Levis Strauss (Levi’s Jeans), Howard Schultz (Starbuck’s) , Sergey Brin (Google), Michael Dell (Dell Computers), Larry Ellison (Oracle), Donna Karan (DKNY), Irv Robbins (Baskins & Robbins) and Bill Rosenberg (Dunkin Donuts).

Richard Levin, President of Yale University , is a Jew. So are Henry Kissinger (American secretary of state), Alan Greenspan (Fed chairman under Reagan, Bush, Clinton and Bush), Joseph Lieberman, Madeleine Albright (American secretary of state), Casper Weinberger (American secretary of defense), Maxim Litvinov (USSR foreign Minister), David Marshal (Singapore ’s first chief minister), Issac Isaacs (governor-general of Australia ), Benjamin Disraeli (British statesman and author), Yevgeny Primakov (Russian PM), Barry Goldwater, Jorge Sampaio (president of Portugal ), John Deutsch (CIA director), Herb Gray (Canadian deputy PM), Pierre Mendes (French PM), Michael Howard (British home secretary), Bruno Kreisky (chancellor of Austria ) and Robert Rubin (American secretary of treasury).

In the media, famous Jews include Wolf Blitzer (CNN), Barbara Walters (ABC News), Eugene Meyer (Washington Post), Henry Grunwald (editor-in-chief Time), Katherine Graham (publisher of The Washington Post), Joseph Lelyyeld (Executive editor, The New York Times), and Max Frankel (New York Times).

Can you name the most beneficent philanthropist in the history of the world? The name is George Soros, a Jew, who has so far donated a colossal $4 billion most of which has gone as aid to scientists and universities around the world. Second to George Soros is Walter Annenberg, another Jew, who has built a hundred libraries by donating an estimated $2 billion.soros.jpg

At the Olympics, Mark Spitz set a record of sorts by wining seven gold medals. Lenny Krayzelburg is a three-time Olympic gold medalist. Spitz, Krayzelburg and Boris Becker are all Jewish.

Did you know that Harrison Ford, George Burns, Tony Curtis, Charles Bronson, Sandra Bullock, Billy Crystal, Woody Allen, Paul Newman, Peter Sellers, Dustin Hoffman, Michael Douglas, Ben Kingsley, Kirk Douglas, Goldie Hawn, Cary Grant, William Shatner, Jerry Lewis and Peter Falk are all Jewish?

As a matter of fact, Hollywood itself was founded by a Jew. Among directors and producers, Steven Spielberg, Mel Brooks, Oliver Stone, Aaron Spelling ( Beverly Hills 90210), Neil Simon (The Odd Couple), Andrew Vaina (Rambo 1/2/3), Michael Man (Starsky and Hutch), Milos Forman (One flew over the Cuckoo’s Nest), Douglas Fairbanks (The thief of Baghdad ) and Ivan Reitman (Ghostbusters) are all Jewish.harrison-ford-indiana-jones-photograph-c10102154.jpeg

To be certain, Washington is the capital that matters and in Washington the lobby that matters is The American Israel Public Affairs Committee, or AIPAC. Washington knows that if PM Ehud Olmert were to discover that the earth is flat, AIPAC will make the 109th Congress pass a resolution congratulating Olmert on his discovery.

William James Sidis, with an IQ of 250-300, is the brightest human who ever existed. Guess what faith did he belong to?

So, why are Jews so powerful? Answer: Education!

Why are Muslims so powerless?

There are an estimated 1,476,233,470 Muslims on the face of the planet: one billion in Asia, 400 million in Africa, 44 million in Europe and six million in the Americas Every fifth human being is a Muslim; for every single Hindu there are two Muslims, for every Buddhist there are two Muslims and for every Jew there are one hundred Muslims. Ever wondered why Muslims are so powerless?

Here is why: There are 57 member-countries of the Organisation of Islamic Conference (OIC), and all of them put together have around 500 universities; one university for every three million Muslims. The United States has 5,758 universities and India has 8,407. In 2004, Shanghai Jiao Tong University compiled an ‘Academic Ranking of World Universities’ , and intriguingly, not one university from Muslim-majority states was in the top-500.

As per data collected by the UNDP, literacy in the Christian world stands at nearly 90 per cent and 15 Christian-majority states have a literacy rate of 100 per cent. A Muslim-majority state, as a sharp contrast, has an average literacy rate of around 40 per cent and there is no Muslim-majority state with a literacy rate of 100 per cent. Some 98 per cent of the ‘literates’ in the Christian world had completed primary school, while less than 50 per cent of the ‘literates’ in the Muslim world did the same. Around 40 per cent of the ‘literates’ in the Christian world attended university while no more than two per cent of the ‘literates’ in the Muslim world did the same.

Muslim-majority countries have 230 scientists per one million Muslims. The US has 4,000 scientists per million and Japan has 5,000 per million. In the entire Arab world, the total number of full-time researchers is 35,000 and there are only 50 technicians per one million Arabs (in the Christian world there are up to 1,000 technicians per one million). Furthermore, the Muslim world spends 0.2 per cent of its GDP on research and development, while the Christian world spends around five per cent of its GDP.

Conclusion: The Muslim world lacks the capacity to produce knowledge.

Daily newspapers per 1,000 people and number of book titles per million are two indicators of whether knowledge is being diffused in a society. In Pakistan , there are 23 daily newspapers per 1,000 Pakistanis while the same ratio in Singapore is 360. In the UK , the number of book titles per million stands at 2,000 while the same in Egypt is 20.

Conclusion: The Muslim world is failing to diffuse knowledge.

Exports of high technology products as a percentage of total exports are an important indicator of knowledge application. Pakistan ’s export of high technology products as a percentage of total exports stands at one per cent. The same for Saudi Arabia is 0.3 per cent; Kuwait , Morocco , and Algeria are all at 0.3 per cent while Singapore is at 58 per cent.

Conclusion: The Muslim world is failing to apply knowledge.

Why are Muslims powerless? Because we aren’t producing knowledge.

Why are Muslims powerless? Because we aren’t diffusing knowledge.

Why are Muslims powerless? Because we aren’t applying knowledge.

And, the future belongs to knowledge-based societies.

Interestingly, the combined annual GDP of 57 OIC-countries is under $2 trillion. America , just by herself, produces goods and services worth $12 trillion; China $8 trillion, Japan $3.8 trillion and Germany $2.4 trillion (purchasing power parity basis).

Oil rich Saudi Arabia , UAE, Kuwait and Qatar collectively produce goods and services (mostly oil) worth $500 billion; Spain alone produces goods and services worth over $1 trillion, Catholic Poland $489 billion and Buddhist Thailand $545 billion. (Muslim GDP as a percentage of world GDP is fast declining).

So, why are Muslims so powerless? Answer: Lack of education.

All we do is shout to Allah the whole day and blame everyone else for our multiple failures..


Sumber : http://www.FadzliYusof.com

Ambil Peluang

Esok adalah hari yang Allah SWT kurniakan buat hamba-hambanya ganjaran yang cukup besar lagi istimewa. Hari Arafah. Allah SWT menawarkan keampunan dan pengecualian kepada hamba-hambanya dari api neraka. Menjadi keutamaan kita merebut peluang yang dianugerahkan ini. Jika tidak rugilah kita.

Bagaimana mengambil peluang ini??

Sudah tentulah dengan banyak beribadat dan bertaubat kepada Rabb Yang Satu atas segala dosa-dosa yang lalu. Amalan yang utama bagi mereka yang tidak mengerjakan ibadah haji adalah berpuasa.

Telah diriwayatkan oleh Abu Qatadah al-Anshari ra :

Dan Rasulullah SAW ditanya tentang berpuasa di hari Arafah. Maka Baginda bersabda : " Ia menebus dosa setahun yang lalu dan setahun yang akan datang." ( Hadis Riwayat Muslim ).

Apa yang ditunggu kawan-kawan?

Jom kita sama-sama merebut peluang yang ada.

Ya Allah..Ampunkan dosa kami semua sama ada yang jelas mahupun yang tersembunyi, zahir mahupun batin, disedari mahupun tidak disedari. Dudukkanlah kami semua di bawah redhaMu. Ameen...

Isnin, Disember 01, 2008

Bicara Tika Jauh

Sebetulnya aku manusia
yang jauh duduknya
dari apa-apa yang ku cinta,
tapi hakikat diri

aku mahu ketemu sebuah CINTA
yang lebih besar
lebih gagah
lebih kuasa dari apa-apa..

tapi sayang
belum sempat kukejari
aku terus ditinggal sendiri
aku jadi sepi

aku jadi tuli
entah barangkali juga
aku rasa tertinggal walau CINTA itu
sebenarnya ada disisi,
pernah ketika

gayanya aku mendustai CINTA itu,
aku khianati CINTA itu,
aku tidak peduli padaNya
benar aku ini hamba
sentiasa kutagih kasihNya
dalam masa yang sama
aku curangi DIA
aku juga jatuh cinta pada

hambaNya..

Aku kini jauh
barangkali..
jauh dari CINTA itu

aku tidak punya siapa di hati
justeru aku rinduiNya
rindukan perhatianNya
rindukan kasihNya
aku rindu berada di bawah naunganNya

Aku rasa terasing
aku rasa jauh
jauh..
jauh yang amat

jika Kau dengar rintih hati ini
kumohon bawa aku
terbang tinggi
melintas lapisan langit tertinggi
ke alam fana CINTAMU,
aku mohon
Kau ampuni dosaku

yang merobek hatiku
dari menikmati enak CINTAMU..
dekatkan hatiku..




Bicara tika jauh; luah hati seorang hamba yang menagih CINTA..tulus dari Illahi..
Syari' Jamiah, Irbid, Jordan...




Sabtu, November 29, 2008

Soal Hati???





















Aku keliru dalam sepi
tertanya-tanya
juga ditanya oleh jiwa
mengapa aku ini?
Aku sunyi
aku kosong
aku sendiri
mana hati??
mana jiwa??
mana rasa??

Ku soal pada pagi,
embun sudi menjawab
sekadar menyejuk hati
Ku luah tika condong mentari,
hanya suram cahaya
tiada patah kata berbalas..
Kutanya pula pada malam
mujur kelip bintang
menghibur indah
tapi tidak kutemui jawabnya

Dalam sesat kumencari
mencapai-capai asal pertanyaan,
meraba-raba gelap harapan
kutemui satu lagi soalan
entah mungkin sebuah jawapan
mendatangkan gusar
membuat sedih
Aku sebenarnya...
jauh dari diri..
jauh dari Illahi??

Khamis, November 27, 2008

Malam...





Malam,

hadirmu bawa gelita
tapi bukan selubung hati
manusia yang menagih cinta
hanya dari Illahi...

Malam,
pada mereka yang merinduiNya
kau adalah cahaya,
jadi teman dikala sepi
menyelimuti
rintih-rintih hati

Malam,
kau sungguh istimewa
setia menemani hambaNya
melayan sendu keinsafan,
meniup kabut kerinduan,
menyiram benih kecintaan,
kala hangat
Cinta dilafazkan....
buat bina hati nan penuh keimanan.





Khas buat malam penuh kesyahduan.. 12: 14:23 am. Irbid, Jordan.

Selasa, November 25, 2008

Manusia Yang Bukan ' MANUSIA '


Tatkala menatap tajuk di atas, pasti semua akan tertanya-tanya siapakah manusia yang bukan MANUSIA?? Manusia adalah kita semua. Jadi, kalau manusia yang bukan manusia itu adalah siapa?? Orang bunian ke?? Atau haiwan?? Atau jin, hantu dan seangkatan dengannya?? Boleh jadi serigala jadian, harimau jadian dan yang bersangkutan dengannya??

Tidak. Saya bukan ingin membicarakan tentang semua itu. Manusia yang bukan MANUSIA adalah kita semua. Kita manusia tetapi tida
k menjadi seorang MANUSIA. Pertama sekali, saya ingin mendefinasikan perkataan MANUSIA yang saya tulis dengan huruf besar ini. MANUSIA dalam penulisan ini adalah seorang hamba Allah SWT yang dilantik sebagai khalifah buat memakmurkan alam semesta ini, tunduk dan patuh kepada segala perintah Allah SWT, meninggalkan segala larangannya dan hidup berlandaskan Syariah Islamiah.

Semua orang adalah manusia. Tetapi bukan
semua manusia adalah MANUSIA. MANUSIA yang sebenarnya MANUSIA, sentiasa arif dan faham akan tanggungjawabnya di atas alam kurniaan Illahi ini. Tidak melakukan sesuatu yang tersasar jauh dari yang sepatutnya dilakukan.

Firman Allah SWT :

" Dan Dialah yang menjadikan kamu khalifah di bumi dan meninggikan setengah kamu atas setengahnya yang lain beberapa darjat, kerana Dia hendak menguji kamu pada apa yang telah dikurniakanNya kepada kamu. Sesungguhnya Tuhanmu adalah cepat azab siksaNya, dan sesungguhnya Dia Maha Pengampun dan Maha Mengasihani " Al-Quran - 6 : 165.


Allah Swt telah menjadikan manusia itu khalifah di muka bumi ini. Allah telah mengurniakan pelbagai nikmat dan rezeki kepada manusi
a buat menjalankan tugas kekhalifahan di alam ini. Tetapi adakah kita telah menjalankan segala tugas dengan sebaiknya? Ini semua merupakan ujian dari Allah SWT buat hambanya. Adakah kita bersyukur atau tidak dengan segala nikmat kurniaanNya dan adakah kita melaksanakan amanah yang dipikul ini??

Allah SWT juga telah meninggikan darjat manusia diantara makhluk-mahklukNya yang lain di atas muka bumi ini. Kita lihat haiwan yang wujud di atas muka bumi ini, adakah semuanya sama dengan manusia?? Sifatnya, perilakunya..dan segalanya??Kita sentuh pula tumbuh-tumbuhan yang ada di sekeliling kita, samaka
h dengan kita semua?? Tidak bukan.

REALITI KEHIDUPAN...

Namun realitinya manusia itu tidak mahu jadi MANUSIA. Kita lihat beberapa lama dahulu, ada manusia sanggup mendatangkan teori menyatakan kita semua bersusur-galur dari keturunan ' beruk '. Sungguh cetek akal fikirannya. Dilahirkan sebagai manusia tetapi mahu menjadi anak cucu beruk, Nauzubillah. Mereka ini manusia tetapi tidak mahu menjadi MANUSIA.

Kita lihat pula di zaman moden ini. Era tanpa sempadan. Segalanya berada dihujung jari. Tapi sayang manusia semuanya bukan MANUSIA sebenarnya. Semakin jauh mengecap kemodenan semakin jauh melupakan asal kejadian. Tanggungjawab yang sepatutnya dilaksanakan ditinggalkan. Menjauhi cahaya kebenaran. Hidup berlandaskan nafsu semata-mata

Maka lahirlah generasi-generasi perosak keta
madunan. Gejala sosial berleluasa. Zina, bunuh, rogol dan sebagainya. Hampir setiap hari ada sahaja perkara yang dilakukan manusia tetapi tindakannya bukan lagak seorang MANUSIA! layakkah mereka bergelar manusia jika amal perbuatan mengalahkan haiwan?? Seganas-ganas singa dan harimau pun tidak sanggup membuang anak sendiri tapi manusia ini sanggup! Di mana kemuliannya dibanding makhluk yang lain?

Jika ada yang perasan di dalam surat khabar
Metro beberapa ketika dahulu ada disiarkan artikel tentang ' sup janin ' tujuan untuk meningkatkan tenaga batin. Masyaallah... Pernahkah kita terfikir ada manusia yang sanggup memakan daging manusia sendiri?? Mereka ini seperti 'canibal' tetapi bezanya hidup di bandar-bandar bukan hidup di tengah hutan Amazon.. MANUSIAkah mereka??

Baru-baru ini pula heboh tentang majlis Fat
wa Kebangsaan mengharamkan wanita yang menyerupai dan berperwatakan lelaki ( pengkid ). Maka muncullah manusia-manusia yang menentang dan tidak bersetuju dengan tindakan tersebut. Siapa kita hendak menentang hukum yang ditentukan Allah Taala? Fatwa dibuat berteraskan Al-Quran dan As-Sunnah, bukan sesuka hati. Menentang hukum haramnya perbuatan tersebut seumpama menentang hukum Allah SWT..Nauzubillah..bawalah bertaubat. Nyata lagi bersuluh bahawa mereka ini manusia yang bukan MANUSIA!

Itu hanyalah secebis dari perlakuan manusia yang
bukan MANUSIA. Mereka bertindak hanya mengikut hawa nafsu semata-mata. Tiada pertimbangan. Tiada percaturan untung rugi di akhirat. Rugi..Amat rugi mereka ini.

Menyorot Sejarah...

Kita lihat pula kejatuhan tamadun Islam yang kita banggakan dahulu. Mana perginya megah Andalus? Mana hilangnya agung Uthmaniah? Kenapa kita tidak dapat mengembalikan kegemilanagan yang telah hilang ini??

Ini semua disebabkan umat Islam telah m
enjadi manusia yang bukan MANUSIA. Apabila hukum Allah ditolak ketepi. Kekayaan dan kenikmatan dunia yang dicari, maka Allah Taala beri pembalasan serta-merta kepada kita semua. Hilang lesap tamadun agung Islam selama beribu-ribu tahun. Umat Islam semakin jauh...

Hujjatul Islam, Imam Al-Ghazali menyatakan bahawa tanggungjawab khalifah itu menghendakkan manusia terlibat dalam dua perkara iaitu " iqamatuddin wasiasatuddunia" atau bermaksud mendirikan agama dan mengurus dunia.

Jika kita mahu dunia berkeadaan aman maka dunia ini mestilah diletakkan dibawah urus tadbir kekhalifahan Islam. Bagaimana??

Sudah tentu dengan kita bersama-sama menjadi MANUSIA!

Kita perlu mendirikan agama dan kemudian mengurus dunia dengan sebaiknya.

Insyaallah, kita mampu mencapai redhaNya....
.

Selamat menjadi MANUSIA kembali!





Ahad, November 23, 2008

Mana Rumah Api??



" Man, kita dah tersasar jauh ni dari jeti. Macam mana ni?"

" Aku tahu. Sabar-sabar, jangan la ' gabra ' sangat Aziz. Walaupun aku ni tak selalu turun ke laut tapi aku tahu juga serba sedikit cara nak selesaikan masalah kita ni "

" Hari dah malam ni, mau aku tak ' gabra '. Tak pasal-pasal kena telan dengan ikan paus karang..eee, takut aku ," sambil menggigil Aziz merenung Man.

" Haha, kau ni Aziz. Buat lawak ke? Ikan paus maka
n orang ke?? Jangan la celupar sangat. Hmm..cuba kau perhati sekeliling. Kalau ada nampak macam cahaya terus bagitau aku ."

" Cahaya apa??"

" Kita cari cahaya dari rumah api. Nanti tahu la kita arah nak ke jeti," Man memberi arahan.

" Man!.Man!.Aku dah nampak! Aku dah nampak! Sana tu..," Aziz berteriak sambil menunjukkan jarinya ke arah utara. Kelihatan sayup-sayup pancaran cahaya dari rumah api.

" Ok, kita gerak sekarang," Man tersengih menampakkan giginya yang sumbing sambil menghidupkan enjin bot mereka.


*************

Mari kita renung kisah Man dan Aziz melalui dialog di atas. Mereka sebenarnya tersesat jauh dari jeti ketika memancing di laut. Tambahan lagi, hari yang merangkak malam menyukarkan pandangan. Laut pun mula bergelora hebat sehingga bot kecil yang mereka naiki teroleng-oleng.Kita perhatikan di sini, mereka mencari cahaya dari rumah api bagi memandu arah pulang ke jeti. Berperanan sungguh rumah api kepada mereka bukan??

Cuba kita kaitkan kisah di atas dengan hidup kita seharian. Kadang-kadang dalam kita sibuk mencari rezeki, dalam kita sibuk menuntut ilmu, dalam kita kesibukan menyelesaikan segala permasalahan duniawi kita pernah sesat dan tersasar dari ' landasan ' ditambah lagi dengan dugaan hidup yang mencabar yang menguji kesabaran dan iman.

Samada kita sedar atau tidak perkara ini sering berlaku sebenarnya. Saya berikan contoh di sini, seorang peniaga jika diduga dengan kerugian yang besar boleh jadi dia akan kecewa lalu tidak redha dengan ketentuan takdir yang menimpa. Seorang pegawai yang dalam kesempitan wang boleh jadi sanggup menerima rasuah. Seorang suami kadang-kadang tersasar dari tanggungjawabnya sebagai ketua keluarga. Seorang pelajar terkadang malas mengulangkaji pelajaran kerana mengutamakan perkara yang tidak penting seperti melepak, main ' game ' dan sebagainya. Ada juga orang kaya yang lupa diri kerana kesenangannya lalu bakhil kepada orang yang memerlukan. Ada pelajar yang ego dan bangga diri dengan kepintaran yang dimiliki tanpa sedar segalanya milik Allah Taala.

Hidup ini umpama lautan. Ada pasang surutnya. Terkadang pukulan ombak dugaan terlalu kuat menghempas. Terkadang juga bayu kurniaan dan kesenangan terlalu lembut meniup sehingga membuat kita lupa. Diri kita umpama kapal yang belayar di lautan kehidupan penuh pancaroba. Kita perlukan sesuatu untuk memacu arah jika tersasar jauh, kita perlukan sesuatu yang mampu membawa kita kembali ke jalan pulang setelah tersesat di tengah badai nan keras mahupun ketika asyik dielus bayu nan lembut.





























KITA SUDAH TEMUI RUMAH API SEBENARNYA...

Ya, kita perlukan sesuatu yang bertindak seumpama rumah api yang memberi arah kepada kapal-kapal mencari daratan.

Kita perlukan sesuatu yang dapat memberi peringatan jika tersasar dan menunjuk arah jika berada dalam kesesatan dan kejahilan. Cukuplah Al-Quran dan As-Sunnah sebagai pegangan kita semua. Kita sudah menjumpai cahaya itu..Allah telah menurunkan Al-Quran sebagai panduan hidup manusia sehingga akhir zaman.

Rasulullah SAW juga meninggalkan khazanah yang cukup berharga iaitu As-Sunnah sebagai rujukan kita semua. Al-Quran dan As-Sunnah sebenarnya bertindak seumpama rumah api kepada kapal dagang diri manusia. Jika kita sesat atau tersasar, maka carilah sinar cahaya itu buat penyuluh jalan nan satu. Jalan ke arah redha Allah SWT.

Jika ditimpa hempasan ombak dugaan yang hebat, rujuklah Al-Quran dan As-Sunnah.

Jika dilimpah kurniaan dan nikmat, ikutilah nasihat Al-Quran dan As-Sunnah supaya bersyukur.

Mari kita renung antara isi kandungan khutbah al-wida' yang disampaikan Rasulullah SAW pada 9 Zulhijjah tahun 10 hijrah di Lembah Uranah, Arafah :

" Wahai manusia, tidak ada lagi nabi atau rasul yang akan datang selepas ku dan tidak akan lahir agama baru. Oleh itu wahai manusia, nilailah dengan betul dan fahamilah kata-kata yang telah aku sampaikan kepada kamu. Sesungguhnya aku tinggalkan kepada kamu dua perkara yang sekiranya kamu berpegang teguh dan mengikuti kedua-duanya, nescaya kamu tidak akan tersesat selama-lamanya. Itulah Al-Quran dan As-Sunnah."

Selawat dan salam ke atas junjungan mulia Muhammad SAW....

Redha dengan dugaan yang menimpa, syukur atas nikmat dan kurnia.
Insyaallah kita akan dipacu kearah cahaya dan CINTANYA.....

Selamat belayar!!

Khamis, November 20, 2008

' Couple '




Alhamdulillah, pagi ini saya dihidupkan kembali setelah dimatikan seketika di malam hari. Syukur dengan kurniaan nafas dan nyawa dari Allah Maha Pencipta. Pagi hari pun indah menampakkan serinya. Cuaca di Irbid ini nampaknya berkeadaan baik walaupun ada tompokan awan melitupi setengah-setengah bahagian langit.

Pagi ini juga dengan segala kebesaranNya, hati saya terketuk dengan kebesaran ayatNya. Betapa Allah menciptakan segalanya sempurna, lengkap tanpa cacat celanya. Mengapa kita selalu gagal untuk memerhati dan memikirkan tentang sebuah keagungan yang nyata, dicipta Allah SWT yang Maha Pencipta??

Saya bukan ingin membicarakan tentang
'couple' hubungan antara teruna dan dara, pasangan dua manusia yang membawa kepada cinta manusia. Tetapi saya ingin sahaja berbicara tentang pasangan yang dicipta menghubungkan setiap benda dan perkara yang wujud di alam ini guna membawa ke arah CINTA sebenar dan hakiki, cinta kepada Rabbul Izzati..

Ayat yang saya maksudkan adalah dari Firman Allah Taala dalam surah Az-Zariyat, ayat 49 yang bermaksud :

" Dan segala sesuatu Kami cipta berpasang-pasangan agar kamu mengingat ( kebesaran Allah) "

Ya. Setiap sesuatu yang wujud di alam ini diciptakan berpasangan. Bermula dari penciptaan Adam as hinggalah kepada penciptaan makhluk-makhluk yang halus di pandangan mata. Bukan jisim hidup sahaja ada ' couple ' bahkan segalanya.....

Firman Allah Taala lagi, dalam surah Al-A'raf ayat 189 bermaksud :

" Dialah yang menciptakan kamu dari jiwa yang satu ( Adam ) dan daripadanya Dia menciptakan pasangannya, agar dia merasa senang kepadanya."

Firman Allah SWT lagi :

" Dan Dialah Tuhan yang membentangkan bumi dan menjadikan gunung-gunung dan sungai-sungai padanya. Dan menjadikan padanya semua buah-buahan berpasang-pasangan, Allah menutupkan malam kepada siang. Sesungguhnya pada yang demikian itu terdapat tanda-tanda ( kebesaran Allah ) bagi kaum yang memikirkan." ( QS 13:3 )

Mari kita tonton seisi alam kurniaan ini, bagaimana segala yang wujud itu memiliki pasangannya yang tersendiri. Kita lihat hamparan
bumi ini yang pasangannya adalah langit tinggi. Begitu juga lelaki itu pasangannya adalah wanita bergelar isteri. Betapa agung penciptaanNya, buat mereka yang memikirkan.

Utara itu milik selatan, begitu juga siang itu gantinya malam. Petang bertandang setelah kasihnya pagi belalu. Indah ciptaanNya, bagi mereka yang memikirkan.

Kita intai pula kepada sekecil-kecil perkara tapi masih berkaitan kehidupan. Bermula dengan komponen terpenting dalam kromosom mahkluk hidup iaitu
Adenine yang berpasangan dengan Tymine, Guanine berpasangan dengan Cystosine
. Jalinan komponen ini adalah hasil ciptaan Allah SWT yang yang merupakan ' kod-kod digital' bagi menyimpan 'data-data' sifat makhluknya. Penuh terperinci ciptaanNya, buat mereka yang memikirkan.






Begitu juga dengan angka
0 yang berpasangan dengan 1. Nombor yang menjadi kod pengoperasian komputer yang kita gunakan hari ini. Jika jalinan diantara angka 0-1 itu terganggu maka terganggulah sistem komputer kita.

Lihat jam di tangan atau di dinding bilik anda pula, jam yang digunakan adalah jenis
digital atau analog?? Walaupun manusia yang memikirkan pelaksanaannya namun segalanya datang dari fikiran yang dianugerah Allah SWT kepada manusia. Hebat, bagi siapa yang memikirkannya.

Kita pergi pula kepada tubuh badan kita, lihat kita ada
dua tangan, dua mata, dua telinga, dua kaki, dua buah pinggang. Lihat asal kejadian kita, wujudnya sperma mencari ovum untuk disenyawa tujuan melahir jagat manusia .

Maka segala-galanya ini adalah khusus buat manusia memikirkan dan mengingat kebesaran Allah SWT. Tuhan bagi sekalian semesta alam. Tapi sejauh mana kita sama-sama merenung dan memikirkannya??

Dalam al-Quran terlalu banyak perintah supaya kita memikir, bertadabbur dan merenung ciptaan Allah SWT, guna memperkemas keimanan dan ketakwaan padaNYa.

Adakah kita telak melaksanakannya????

Semesta bertasbih.....




Selasa, November 18, 2008

The Journey
















All across, ocean and land
Incumbent on all man
Is the pilgrimage to Mecca
Fifth pillar of Islam
In the footsteps of Muhammed (PBUH
The last prophet of Allah

Chorus:
Bow Down, Bow down and praise Allah
First sight of the Ka'bah
Break down and Praise Allah

The path, this journey from afar
To the city of Makkah
To strengthen what we believe in
The voyage we undertake
Hear the echo in the wind
Labaik, Allah Humma Labbaik

Chorus
Ismaeel, son of Ibraheem
Lay on the burning sand
With his mother running frantically
Between Safa and Marwa
From the sky came Angel Jibraeel
Brought a blessing from Allah...Allah

Chorus
It isn't always easy, there is so much we don't know
So many people in this world just don't know which way to go
But if our faith prevails
We'll always do our very best
To have the strongest conviction
And survive the greatest test

Here we are, leaving Mina

Conviction in our hearts
Crying out to the heavens
On the plains of Arafah
Standing proud beside my brother
Silent at Muzdalifah

Song by : Zain Bikha.

Isnin, November 17, 2008

Bersyukur....





" Aduh, penatlah hari ni. Cuaca pun sejuk. Malaslah pergi program Introspeksi Iman malam ni."

" Mana boleh macam tu. Kita kena kuat, ini baru sikit dugaan. Setakat penat ke kelas, cuaca sejuk pun dah nak mengalah. Rugilah kalau tak pergi. Sekurang-kurangnya dapat juga menjernihkan hati yang berdebu ni."

" Macamlah esok tak boleh pergi. Laptop pun tak
'off' tadi, risaulah."

" Hari ni lain, esok lain. Sebelum-sebelum ni pun, tak
' off ' laptop juga kalau pergi masjid, tak pernah nak risau pun..."

" Hmmmm..."

Itulah antara monolog dalaman saya sewaktu menapak pulang dari masjid seusai solat Isyak. Sisi gelap cuba pengaruhi sisi cerah dalam diri. Memang diri manusia ni perlahan untuk bertindak ke arah kebaikan bukan?? Ada sahaja bisikan-bisikan halus menerpa dalam jiwa.

Akhirnya saya biarkan sahaja dua kaki ini melangkah. Arah mana yang akan dituju saya akan ikut.

Hasilnya alhamdulillah, ke arah kebaikan juga yang ditelusuri. Maka berjalan pergilah saya menuju ke program tersebut bagi mendengar tazkirah ringkas yang akan disampaikan rakan-rakan.

Syukur alhamdulillah saya dipilih oleh Allah SWT untuk berada di dalam majlis ilmu. Majlis yang dinaungi malaikat-malaikatNya, majlis yang dipenuhi ayat-ayat dan zikir-zikir memujiNya. Alhamdulillah..

Syukur....

Rahsia

Namun disebalik kepayahan diri menuju acara mendidik hati ini, tersimpan satu rahsia yang tidak terjangkakan.

" Ya Allah,
'dah' lama aku mengidam 'benda' dalam plastik tu..."

" Berapa satu?"

Terkejut seorang sahabat disapa soalan..

" JD 1.50 je..nak ke??" Balas sahabat saya nan seorang tu, pelajar jurusan perubatan di salah sebuah universiti di Irbid ini.

Alhamdulillah...Syukur kehadrat Allah SWT. Nasi lemak yang saya idam-idamkan sebulan yang lalu akhirnya ditemui juga. Punyalah susah nak merasa walau sesudu di rantauan ni.. Teringat saya satu ketika, seorang sahabat menulis di status
' YM' nya yang dia sedang menikmati nasi lemak bersama rakan-rakan lain. Namun sayang, kediamannya agak jauh dari teratak saya ini. Walau apa pun, akhirnya tercapai juga hasrat hati.

Syukur....


Bersalah

Sedang asyik menikmati hidangan nasi lemak yang dirindui, tiba-tiba hati saya diusik sebuah pertanyaan yang menggetar nubari.

" Sudah berapa banyak nikmat yang Allah kurniakan pada aku ni ye?? Berapa banyak aku bersyukur dengan nikmat yang dikurnia ni?? Dicampur tolak dosa, maksiat dan kebaikan.. Ya Allah, ampunkan segala dosa-dosa dan kesalahan hambaMU yang kerdil ini. "

Kalam hati berbicara dalam sepi. Tawar rasanya nasi lemak yang sedang dikunyah.

Mari sama-sama kita renung firman Allah Taala di dalam surah Ar-Rahman ayat 29 dan 30 yang bermaksud :

" Setiap makhluk yang ada di langit dan di bumi sentiasa berhajat dan memohon kepadaNya. Tiap-tiap mana Ia di dalam kesibukan ( mencipta, menghidupkan, mematikan, memelihara, memberi rezeki dan lain-lain). " - 29

" Maka yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, yang hendak kamu dustakan? " - 30.


Kawan-kawan semua, marilah kita sama-sama menambah rasa syukur kepada Allah SWT atas segala rezeki, nikmat dan kebaikan yang dikurnia kepada kita. Janganlah kita merasa diri ini sentiasa memiliki segalanya. Sedarlah semua bahawa Allah jualah Pemilik segala-segalanya.

Bersyukur.....



Ahad, November 16, 2008

Syair Imam Syafie



Bukanlah tinggal tetap itu
rehat bagi orang yang berakal
dan
berbudi
maka tinggalkanlah desa halamanmu
dan pergilah mengembara
merantaulah
pasti kau akan temui pengganti mereka
yang kau
tinggalkan
dan berusaha keraslah
sesungguhnya kemanisan hidup hanya ada
dalam usaha yang bersungguh-sungguh
sesungguhnya
aku melihat air menjadi cemar
kerana tidak mengalir
andai ia mengalir
pasti elok keadaannya
dan andai ia bertakung
nescaya cemar jadinya

Sabtu, November 15, 2008

' The Red Rose City '

Alhamdulillah, perjalanan kembara saya diserikan semalam dengan lawatan ke sebuah kota yang memang sudah lama saya impikan untuk menatapnya. Bukan kerana mengagumi kehebatan wujudnya tetapi ingin melihat dan mengambil pengajaran dari kisahnya.

Kota yang saya maksudkan adalah kota Petra atau juga dikenali sebagai ' The Red Rose City ' yang terletak kira-kira 250 km dari Bandar Amman. Perjalanan saya dan rakan-rakan dari Irbid mengambil masa sekitar 4 jam lebih untuk kami sampai ke Wadi Ar-Rum di mana letaknya kota silam tersebut.

Perjalanan kami dari Irbid bermula pada jam 12.30 malam dan sampai di penempatan penduduk berhampiran kota Petra kira-kira pada jam 4.30 pagi. Seusai solat subuh dan bersarapan kami bergerak ke ' Visitor's Center ' untuk mendapatkan tiket dan bergerak ke pintu masuk Kota Petra.



Sampai-sampai sahaja di dalam kota, saya berasa sungguh terkejut melihat seni bina yang ditonjolkan.

Amat mengagumkan tapi sayang kaum yang membina kota ini dilaknat Allah SWT kerana keangkuhan kepakaran yang mereka miliki, mereka menolak seruan dakwah yang disampaikan seorang Rasul kepada mereka hinggakan sanggup hendak membunuhnya.



Sejarah Ringkas Petra
Ahli sejarah dan arkeologi berpendapat bahawa kota ini dibina oleh kaum Nabatean yang kreatif dan produktif dan tinggal di selatan Jordan kira-kira 2000 tahun yang lalu. Mereka menguasai jalan perdagangan ketika itu.

Hasilnya kaum ini berjaya mendirikan sebuah kerajaan yang hebat serta menguasai sebahagian besar Tanah Arab. Kemajuan kota ini mendatangkan iri pada kerajaan Rom ketika itu yang tercabar dengan kemajuan kerajaan Nabatean. Akhirnya rom menyerang Petra pada tahun 106 masihi dan berjaya mengambil alih kota tersebut.

Selepas Rom mengalih tumpuan perdagangan ke Syria ketika itu, keunggulan Petra hilang ditelan zaman dan tidak lagi dikenali.

Selama 300 tahun kota ini tersembunyi dari pengetahuan dunia hinggalah pada tahun 1812 seorang pengembara dan orieantalis Switzerland bernama Johann Ludwig Burchardt menemui kembali kota ini






.






Kaum Tsamud

Walau bagaimanapun, banyak pendapat mengatakan kota ini sebenarnya dibina oleh Kaum Tsamud, kaum Nabi Allah Salleh as..

Kaum Nabatean telah menduduki kota ini selepas zaman yang panjang berlalu dan bukan mereka yang mengukir bukit-bukit di Petra ini.

Tambahan lagi, beberapa pengkaji Barat menyamakan Petra dengan Al-Hijr yang terletak di Madain Salleh, Arab Saudi ( dipercayai al-Hijr adalah tempat Nabi Salleh dan kaumnya menetap).

Keadaan muka bumi, bentuk batuan yang dipahat adalah sama di antara kedua-dua kawasan. Tambahan lagi jarak di antara kedua-dua kawasan adalah berdekatan.

Mendaki Puncak

Perjalanan di kota ini akan lebih lengkap jika dapat sampai ke puncak sebuah bukit yang amat tinggi letaknya. Di atas bukit ini berdirinya binaan yang paling besar dikenali sebagai Al-Deir ( semacam rumah ibadat ) . Anda dapat melihat pemandangan Wadi Rum yang cantik lagi mempesonakan dari puncak bukit ini. Namun untuk sampai ke puncak anda harus mendaki ratusan anak tangga dan ianya amat memenatkan.

Pendakian saya bukanlah untuk melihat binaan tersebut tapi ingin melihat ciptaan Allah yang maha Agung dari puncak sebuah bukit yang tinggi. Oleh sebab yang utama ini saya gagahkan juga diri.




Melihat suasana dari puncak bukit memang mendamaikan hati. Kami sempat menjamu selera di atas sambil merenung ke dasar sejarah.

Berfikir dan merenung tentang keagungan sebuah bangsa yang dilaknat dan diazab atas keingkaran mereka tidak mahu beriman kepada Allah Taala. Semoga kita semua dijauhkan dari azab Allah SWT.

Menunggang

Apa yang paling menyeronokkan saya adalah pengalaman menunggang tiga jenis haiwan tunggangan kerana sudah penat berjalan.





Saya sempat menuggang kuda, keldai dan unta. Terdetik persoalan di hati, bagaimanalah para pedagang Arab menggunakan haiwan-haiwan ini untuk berdagang. Sakit-sakit badan menunggang haiwan ni rupanya.

Waktu Pulang

Kami bergerak pulang ke Irbid pada jam 3.30 petang selepas solat jama' qasar di masjid yang terletak di Wadi Rum. Saya dan rakan-rakan kepenatan namun hati pasti jauh kepuasan. Penerokaan yang mengambil masa hampir 6 jam tentu sahaja memenatkan seluruh anggota.

Alhamdulillah, kembara kali ini menyeronokkan dan memberi berjuta erti pada saya. Ini cuma permulaan kepada perjalanan kembara saya, Inyaallah, semoga Allah permudahkan.

Sebagai seorang yang meminati sejarah ketamadunan manusia, saya amat bersyukur dapat melihat kota ini dengan lebih dekat.

Apa yang lebih utama dalam kembara saya kali ini ialah saya mendapat pengajaran bahawa manusia itu hanya akan menjadi hebat jika kehebatan itu disandarkan kepada keagungan dan keimanan kepada Allah SWT, Pemerintah Kerajaan Alam dan seluruhnya..

Mari kita sama-sama renungkan firman Allah taala dalam surah Al-Mulk, 1 :

" Mahasuci Allah yang menguasai segala kerajaan, dan Dia Maha Kuasa atas segala sesuatu ."

Untuk cerita selanjutnya tentang kaum Tsamud Insyaallah saya akan lanjutkan pada ' post ' yang akan datang, semoga dipermudahkan.


Rujukan:

1) Al-Quran Al-Karim
2) http://www.visitjordan.com/Default.aspx?Tabid=63
3) http://www.bangsamusnah.com/thamud2.html

Isnin, November 10, 2008

Hati Dan Gelas Kaca


Hari ni alhamdulillah, saya sudah pun menyempurnakan 'paper' terakhir bagi ujian pertama untuk semester ni. Kertas terakhir adalah mata pelajaran ' النقود والبنوك ' ( Wang dan Bank ) yang diajar oleh Dr. Mufleh, salah seorang pegawai ' Jordan Islamic Bank ' dan pensyarah sambilan di Universiti Yarmouk. Dr ni banyak pengalamannya.. Soalan ujian agak memeningkan kepala tambahan lagi waktu ujian tersebut diadakan adalah pada waktu petang, lebih tepat lagi hampir maghrib. Suasana pun sudah suram.

Disebabkan perubahan musim, malam menjadi panjang di sini. Wajah hari jam 5 petang sama seperti jam 7 malam di Malaysia, sudah maghrib. Hari pun merangkak malam. Walau baaimanapun, alhamdulillah semua soalan dapat saya jawab dengan baik ( betul salah hanya Allah yang tahu ).

Selesai sahaja menyerahkan kertas jawapan kepada Dr Mufleh, azan maghrib pun berkumandang. Saya terus menuju ke Masjid Jamiah ( Universiti ) untuk menunaikan solat Maghrib secara berjemaah. Tenang rasa hati dapat melunaskan hak sebagai seorang hamba kepada Pencipta.


MALAM YANG MENDAMAIKAN...

Selesai solat isyak, saya bersama beberapa rakan menghadiri satu program yang dianjurkan oleh PERMAI ( Persatuan Mahasiswa Irbid ) di rumah persatuan. Program ini dinamakan sebagai program
Introspeksi Iman. Ia dijalankan pada setiap malam di mana para mahasiswa diberi peluang untuk melatih diri menyampaikan ilmu melalui pengucapan awam.

Malam ini, seorang sahabat dari Utara tanah air menyampaikan buah fikirannya. Bicaranya banyak meruntun jiwa. Memberi rasa manis pada halwa telinga dan rasa syahdu di hati. Insaf seketika jiwa yang lalai ni..

Beliau menceritakan betapa kotornya hati kita sehari-hari dengan banyak pencemaran, maksiat dan sebagainya. Beliau menyebut kata-kata seorang tokoh mujahid Afghan, Abdullah Azzam yang menyatakan bahawa hati manusia ini ibarat cermin. Dosa-dosa kecil itu bagai debu-debu kotor manakala dosa-dosa besar itu ibarat seketul batu.

Jadi cuba bayangkan jika kita melakukan dosa kecil maka ianya akan mengotori hati kita seperti debu- debu kotor mengotori cermin. Maka hasilnya cahaya tidak dapat dipantulkan bukan??
Begitulah dengan hati.

Andai kita melakukan dosa besar pula seumpama kita melontar sebiji batu yang keras ke arah cermin. Apa hasilnya??? Sudah tentu cermin akan retak, pecah. Begitu juga dengan hati. Jika dihiasi dosa-dosa besar maka akhirnya akan hancurlah hati tersebut. Maksud di sini akan matilah hati manusia itu.

Namun, apa yang menarik perhatian saya adalah perbandingan yang dibuatnya tentang ' hati dengan gelas kaca '. Perbandingan ini juga pernah dibawa oleh Presiden MPPM dalam tazkirahnya sebelum ini.

Hati yang penuh dosa itu umpama sebiji gelas kaca yang dipenuhi kotoran, lumpur, air longkang dan sebagainya.. Jadi jika kita sentiasa memperbaharui tarbiyah dalam diri, memperbaharui iman dan meningkatkan amal-amal yang soleh maka seumpama kita menelingkupkan gelas tersebut sehingga habs, hilang kotoran yang terdapat di dalamnya. Selepas itu diibaratkan kita isi dan penuhi dengan air yang jernih. Jika kita terus-terusan memperbaharui iman dan menambah amal-amal yang soleh, maka air yang jernih itu akan melempah- ruah membanjiri seluruh kawasan berdekatan dengan gelas kaca tersebut.

Begitu perumpamaan yang ditunjukkan bagi menggambarkan hati dan iman mukmin yang bersih. Kebaikan itu akhirnya akan memenuhi ruang dan melimbah kepada masyarakat dan kawasan berhampiran dengannya.

Nabi SAW bersabda: Ertinya :

" Sesungguhnya kebaikan-kebaikan itu akan menghapuskan berbagai kejahatan sebagaimana air menghapuskan kekotoran."


Hadith ini diriwayatkan oleh Abu Na'im di dalam kitabnya, al-Hilyah.

Begitulah rakan pembaca sekalian, segalanya datang dari hati. Hati yang bersih jernih itulah sebaik-baik kediaman bagi ilmu yang kita mahu perolehi. Gelap hati maka sukarlah ilmu itu turun ke sanubari.

Imam Syafie pernah berkata :

" Aku mengadu kepada Waqi' tentang buruknya hafalanku. Beliau menasihatiku agar meniggalkan maksiat. Dan kemudian beliau memberitahuku bahawa ilmu itu adalah cahaya, dan cahaya Allah itu tidak diberikan kepada orang yang bermaksiat."


Kesimpulannya, kita sebagai pelajar, sebagai mahasiswa seharusnya sentiasa membersihkan hati dari segala pencemaran dan kekotoran yang boleh menghalang cahaya ilmu Allah masuk menetap dalam hati kita. Marilah kita sama- sama bertaubat memohon keampunan kepada Allah di atas segala dosa yang pernah kita lakukan samada di sedari mahupun tidak disedari.

Firman Allah SWT di dalam surah Al-Zumar, ayat 53 maksudnya:

" Katakanlah: Hai hamba-hambaKu yang melampaui batas terhadap diri mereka sendiri, janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah, sesungguhnya Allah mengampuni dosa-dosa semuanya. Sesungguhnya Dialah Yang Maha Pengampun lagi Maha Penyayang."


Ya Allah.. sesungguhnya hambaMu yang hina ini banyak melakukan kesalahan dan maksiat kepadaMu. Ampunilah segala dosa-dosaku dan semua insan-insan yang mengenaliku serta sekian muslimin-muslimat sekaliannya. Amin...

Rujukan:

1) Al-Quran Al-Karim, Surah al-Zumar : 53
2) Membentuk Jiwa Sufi, Dr Hj. Jahid Hj. Sidek.
3) http://jsattaubah.multiply.com/journal/item/20