Ahad, Mei 31, 2009

Malam Yang Pelik



Semalam saya tertidur awal dari biasa. Tidur yang enak, lazat dan macam-macam lagi rasa yang mendamaikan hadir dalam lena yang singkat itu.

Apa tidaknya, malam sebelum itu saya bersengkang mata menekuni madah الفكر المصرف ( Philosophy of Banking ) bagi persediaan imtihan paginya. Penat belum dapat dikambus, petang pula saya bersama rakan-rakan menekuni pula madah التطبيقات الحديثة في الإقتصاد الإسلام ( Latest Application in Islamic Economics ) buat bekal untuk imtihan besok- doakan ya.

Tika melayang diuliti rasa enak dalam tidur yang nyenyak tiba-tiba saya dengar bunyi sorak-sorai syabab ( pemuda-pemuda ) Arab disekeliling rumah saya.

Potong stim betullah, terkejut saya dibuatnya. Rasa pelik pun cepat bertandang. Tak pernah-pernah pula saya dengar mereka berpekik terlolong macam orang separuh akal itu. Apa yang berlaku??

Dengan mata yang berpinar-pinar, saya bangun untuk membuka tingkap. Pelik juga kenapa gelap semacam. Kaki kerusi di sisi katil saya sepak sampai hampir tersungkur. Saya lihat ramai pemuda Arab di tingkap-tingkap rumah mereka.

Mereka bersorak, main picit-picit lampu suluh. Benyanyi entah apa dan bermacam lagi.

Aneh bagi saya mereka berkelakuan begitu. Seingat saya belum pernah sepanjang keberadaan di Jordan ini melihat ragam yang sebegitu.

Lama memerhati, baru saya sedar bahawa elektrik di kawasan sekeliling rumah saya ini terputus. Itu pun setelah bertanya kepada anak tuan kedai di tingkat bawah rumah saya ini, Hammudah gelarannya.

Haha, geli hati pun ada. Pelik pun ada. Lama saya ditingkap. Lucu melihat tingkah laku mereka. Mungkin mereka tidak biasa bergelap sebegini. Entahlah, tiada siapa yang tahu sebabnya.

Bagi saya yang lahir dan membesar di kampung ini, gelap seumpama itu biasa. Kalau pun elektrik terputus bekalannya, tak ada pula anak-anak muda yang bersorak-sorai bagai pontianak mengilai.

Benar kata seorang sahabat yang menuntut di Mesir kepada saya sebelum berangkat ke Ardul Kinanah ini bahawa duduk di negara Arab ini menjanjikan berjuta kisah lucu dan menarik jika kita jenis yang memerhati.

Kisah malam yang pelik ini akan tersimpan di dalam catatan kembara saya di sini.

* Berehat sebentar dengan menconteng kisah. Penat menghafal sedari tadi. Doakan saya ya sahabat-sahabat.


Tiada ulasan: