Jumaat, Mei 15, 2009

Tribute Untuk Guruku Sekaliannya















Sepanjang perjalanan kita menempuh hidup ini, tentu ada insan-insan yang berada di samping kita untuk membimbing, menegur dan mengajar kita tentang kehidupan. Tidak kira siapa kita, insan-insan ini sentiasa ada, samada disedari ( secara formal ) atau tidak kita sedari ( secara tidak formal ).

Khabarkan pada saya siapa yang mengajar kita membaca, siapa mengajar kita bagaimana untuk menulis, siapa yang mengajar kita tentang kehidupan??

Sudah pasti jawapannya ada insan-insan yang dengan penuh tanggungjawab, dedikasi dan amanah yang mengajarkan kita akan semuanya itu. Dan hari ini adalah hari buat insan-insan istimewa itu. Siapa lagi mereka jika bukan guru-guru kita.

Benar, insan yang bergelar guru itulah yang banyak memberi kesan kepada manusia. Kemuliaan jasanya itu tidak mampu untuk dibalas walau denganbertimbun emas, atau ribuan permata bahkan dengan segala isi dunia sekalipun.

Saya punya kenangan hebat bersama guru-guru saya, anda juga pasti ada. Sebut sahaja zaman persekolahan tentu imbauan silam berebut menjengah hamparan memori kira. Insan yang bergelar guru inilah yang membentuk kita menjadi 'kita' seperti sekarang.

Sekolah rendah

Terdetik pula di hati untuk menceritakan kisah silam saya waktu mula-mula menjengahkan kaki di sekolah dahulu.

Darjah satu, saya selalu menangis. Hehe ( nak cover malu ni ).. Entah kenapa, rasa tak berapa seronok, tempat asing, ramai juga orang yang saya tak kenal. Memang kecil-kecil dulu saya ni agak manja. Pantang berpisah dengan mak - anak mak la katakan - hihi. Pernah satu hari ketika ayah saya hantar saya ke sekolah, saya tak mahu turun dari kereta. Ayah ada mensyuarat, jadi perlu cepat. Saya pun kena marahlah, turun dengan keadaan terpaksa.

Lihat sahaja kereta ayah berlalu, saya kejar. Bila ingat semula memang sakit perut ketawa. Namun dari awal kaki saya menjejaki sekolah, ada seorang insan yang dengan penuh sabar selalu memujuk saya, melayan kerenah saya dan selalu buatkan saya tenang. Beliau adalah guru kelas saya waktu itu, Cikgu Nurhaliza ( bukan Siti Nurhaliza tau..). Beliaulah yang banyak memberi motivasi kepada saya waktu itu.

Kemudian muncul guru-guru lain yang banyak menyumbang kepada siapa saya pada hari ini antaranya Cikgu Azaman, guru disiplin yang paling garang. Sesuai dengan fizikalnya yang gagah. Cikgu Pathma Devi, yang menggilap kemahiran Bahasa Inggeris saya, Cikgu Yati, guru Sains kesukaan saya, Cikgu Kamarul Zaman yang banyak membekalkan ilmu kepimpinan pada saya, Ustazah Jamaah, yang mengajar dan mendedahkan saya ilmu tarannum di usia sekecil itu hingga pernah merangkul hadiah di pertandingan tilawah Al-Quran peringkat daerah.

Cikgu Azizan, Cikgu Baharuddin, Cikgu Zakaria Ustaz Muhammad dan ramai lagi. ( maaf guru-guru yang tidak saya sebutkan nama di sini, diri dan jasamu sentiasa diiring dalam doaku ).
Terima kasih buat semua guru-guru di SK Telok Sentang ( 1995-2000) atas jasa kalian pada anak murid kalian ini.


Sekolah Menengah

Saya bersekolah di Sek Men (A) Al-Wosto, sebuah sekolah agama di peringkat menengah. Awal kehadiran saya di sana agak mengecawakan. Rasa tak seronok sebab kena belajar terlalu banyak subjek. Waktu tu rasa terbeban sangat. Bahasa Arab apatah lagi memang cukup teruk. Saya rasa asing. Sebulan dalam keterasingan ketika belajar saya mahu bertukar ke sekolah biasa.

Saya suarakan pada ayah tapi tidak dapat persetujuan. "Fikir dulu, jangan cepat mengalah," kata ayah saya. Namun kedegilan saya membuatkan ayah saya berjumpa dengan guru kelas ketika itu, Uztazah Siti Arma.

Satu pagi saya dipanggil ke pejabat, dia nasihatkan saya agar cekal, kuatkan semangat. Dia bilang beruntung amat sekolah di situ. Bermacam kata-kata bermotivasi diungkapkan pada saya, setiap hari.

Akhirnya saya terkesan, saya teruskan pelajaran saya di situ. Berkat doa dan sokongan dari guru-guru yang lain saya jadi seronok pula. Segalanya jadi mudah.

Alhamdulillah, sepanjang tempoh saya di sana , saya menjadi manusia, bahkan juga saya jadi hamba. Ilmu agama benar-benar buat saya jadi seorang hamba Tuhan.

Terima kasih buat Cikgu Azimi, Ustaz Zainal, Ustaz Jamaluddin, Cikgu Jamaluddin, Ustaz Suhaimi, Ustaz Idris, Ustazah Majidah, Cikgu Sarimah, Cikgu Sue, Teacher Aminah, Ustazah Seri Banun dan ramai lagi......

Terima kasih guru-guru di Al-Wosto. Jasa kalian sungguh bernilai dalam pembentukan sakhsiah, akhlak dan jati diri anak didikmu ini.

Terlalu banyak kenangan bersama kalian terpahat di memori saya. Kalianlah yang membentuk saya menjadi saya yang ini.

Terima kasih Ustaz dan Ustazah semua, terlalu ramai untuk saya sebutkan semuanya.

Tribute untuk guru-guru di Al-Wosto 2001-2005.

Selepas selesai menduduki SPM, saya berhijrah pula ke Pekan, Pahang. Di sana saya belajar di Kulliah Lughah Waddin Sultan Abu Bakar Pekan,Pahang. Walaupun kehadiran saya tidak lama namun guru-guru di sana telah banyak mendidik saya mejadi pelajar Islam yang ada matlamat dan tujuan.

Terima kasih pada guru-guruku di Kulliah -2006


Kolej IKIP

Tanpa sempat menduduki STAM, saya awal-awal undur diri. Bukan kerana mengalah tapi ada tawaran yang lebih baik lagi. Saya berhijrah pula ke Kolej IKIP di Kuantan bagi menyambung pelajaran di peringkat Ijazah.

Di sini ada insan-insan yang menggilap dan membaik-pulih diri saya yang telah dibentuk oleh guru-guru saya sebelum ini. Guru-guru di kolej ini jugalah yang betul-betul membentuk batu asas kepada cara pemikiran saya dan mengajar berbagai softskill yang amat berguna untuk saya gunakan ketika belayar di lautan kehidupan yang amat mencabar ini.

Segala kekurangan ditampung, segala kekosongan diisi dan dipenuhi, segala kesilapan dicuci dan dibasuh habis.

Maka lahirlah saya sebagai saya yang lebih tersedia menggalas lebih banyak amanah dan tanggungjawab buat Agama, Bangsa dan Negara.

Terima kasih buat Ustaz Kamil, Ustaz Fared, Ustaz Mahyuddin, Ustazah Husna, Ustaz Rashimi, Ustaz Azlan, Ustaz Ashraf dan semua pensyarah-pensyarah Kolej IKIP 2006-2008.

Juga tidak lupa kepada guru rohani saya, Tuan Guru Dr. Hj.Jahid Hj.Sidek dan Tuan Haji Rusdi. Ilmu yang dibekalkan ini cukup berkesan menyedarkan saya akan kehidupan saya sebagai pendamba CINTA Maha Pencipta.

Segala pesanan, nasihat dan ilmu menjadi bekalan buat diri dalam perjalanan mencari hakikat cinta sebenar di sisiNya.

Bersempena dengan Hari Guru ini, saya ingin mengucapan jutaan terima kasih kepada semua guru-guru yang pernah mengajar saya samada secara langsung mahupun tidak langsung di atas segala ilmu yang dicurahkan. Terlalu ramai yang menjadi guru pada saya sepanjang kehidupan ini.

Jutaan kemaafan juga dipohon atas segala kesilapan dan kedegilan anak didikmu ini.

Kepada yang membaca tulisan ini, mari kita sama-sama anugerahkan selautan penghargaan kepada semua guru kita.

Pastikan mereka sentiasa berada dalam lafaz doa kita. Tanpa susah payah mereka sebelum ini, kita tidak mampu berdiri segagah ini berdepan kocakan ganas kehidupan.

Terima kasih guru...

Tiada ulasan: