Jumaat, Mei 08, 2009

Anugerah Buat Yang Bergelar Bonda




Dapatkan Mesej Bergambar di Sini


Tutt..tutt.. Telefon bimbit saya bergegar menandakan ada mesej yang masuk. Nasib baik awal-awal sudah saya silentkan bunyinya. Mana tidaknya, tengah kelas, malu juga rasanya kalau-kalau handphone berbunyi sedang pensyarah sibuk mengajar di depan dan semua sepi mendengar hujah bernas darinya. Bunyi itu sudah tentu menjadikan diri saya sasaran mata-mata sahabat lain, juga pensyarah.

Habis sahaja kelas, saya buka peti simpanan mesej. Ada satu mesej, dari adik saya di Malaysia. Bunyinya begini ;

" Salam, along. Apa khabar? Sihat? Nak tanya ni, kita nak beli hadiah apa ye untuk mak? Ada cadangan tak??"

Berkerut dahi saya, hadiah apa pula ni. Setahu saya, bukan hari lahir ibu saya.

Tuutt..tuutt..

Satu lagi mesej menyusul, saya buka.

" Ni kan bulan Mei, hadiah untuk Hari Ibu..fikir ye, balas cepat."

Barulah saya teringat. Ya, bulan Mei adalah bulan yang di dalamnya ada satu hari yang menjadi fenomena buat semua jagat manusia di bumi ini. Hari bagi menghargai jasa insan yang banyak bekorban bagi kelangsungan generasi manusia zaman-berzaman. Hari untuk ibu, untuk mama, untuk mak dan bermacam lagi gelaran buat ibu-ibu sekaliannya.

Namun tahukah kita semua asal-usul sambutan hari ibu ini dan bagaimana pula kita sebagai muslim menyambutnya??

Untuk mengetahui serba sedikit berkenaan dengan perayaan ini, saya membuat sedikit kajian. Saya dapat beberapa maklumat dan saya olah serba-sedikit di dalam entry saya kali ini.

Dahulunya, sambutan Hari Ibu ini disambut oleh masyarakat Greek bagi memuja dan meraikan Cybele, iaitu ibu kepada tuhan masyarakat Greek. Mereka menyambutnya 2 kali setahun ketika vernal equinox berlaku.

Begitu juga halnya masyarakat di Rome. Mereka juga meraikan hari disebut sebagai Matronalia sebagai meraikan Juno, ibu kepada beberapa tuhan mereka. Ini merupakan beberapa contoh bahawa hari ibu itu disambut dan diraikan oleh masyarakat purba namun bukan untuk ibu-ibu mereka tapi ianya merupakan sebahagian upacara keagamaan bagi memuja ibu tuhan-tuhan mereka.

Kemudian, pada tahun 1914, Anna Jarvis telah mengkomersialkan sambutan Hari Ibu di peringkat antarabangsa. Asalnya selepas dua tahun kematian ibunya, dia mengadakan satu hari khas untuk memperingati kematian ibunya. Dari situ timbullah idea untuk menjadikan satu hari yang khusus bagi meraikan insan yang bergelar ibu seperti yang ada sekarang ini. Maka lahirlah Hari Ibu, khas buat menghargai jasa dan pengorbanan setiap ibu di atas muka bumi ini.

Meraikan ibu tercinta


























Islam awal-awal lagi telah mewajibkan kita, sebagai anak-anak menghargai, menghormati dan patuh kepada kedua ibubapa. Bukan seperti bangsa-bangsa tamadun dahulu yang meraikan ibu tuhan-tuhan karut mereka, juga bukan seperti yang disambut oleh masyrakat bukan Islam sekarang ini.

Islam tidak meletakkan hari apa atau bila masanya perlu untuk menghargai sumbangan ibu kita. Bahkan setiap hari adalah hari untuk ibu, selama mana mereka masih berada di sisi kita semua. Pengorbanan seorang ibu itu terlalu tinggi dan saya yakin, jika setiap hari kita peruntukkan untuk menghargai jasa-jasa mereka pun belum tentu dapat di balas dengan cukup setimpal.

Terlalu banyak ayat-ayat di dalam Al-Quran yang menerangkan betapa pentingnya menghargai dan berbuat baik kepada kedua ibubapa. Hadis juga banyak mengambarkan betapa ibu itu khususnya perlu diutamakan, ditaati dan dihargai.

Baik, cuba kita renungkan firman Allah Taala yang bermaksud :

" Dan Kami mewajiban manusia berbuat baik kepada kedua ibu bapanya. Ibunya telah mengalami kesusahan demi kesusahan ( dari awal mengandung hingga akhir penyusuan ) dan tempoh menceraikan susunya dalam masa 2 tahun, bersyukurlah kepadaKu dan kepada kedua ibubapamu; dan ( ingatlah ), kepada Akulah jua tempat kembali ( untuk menerima balasan) - Luqman ; 14

Cuba perhatikan dan fikirkan firman Allah SWT di atas. Kita diwajibkan berbuat baik kepada kedua ibubapa. Pada ibu sudah tentu amat-amat ditekankan. Mengapa?

Sudah terang lagi disuluh-suluh bukan??

Ibu kita telah bersusah payah mengandungkan kita, melahirkan dan membesarkan kita. Perbuatan bagi menghargai jasa dan pengorbanan ibu telah Allah tekankan di dalam firmanNya ini. Meraikan ibu adalah juga satu bentuk kesyukuran kepada Allah dan ibu yang telah melahirkan kita.

Kemuliaan seorang ibu itu terbukti dalam sepotong hadis yang bermaksud :

" Daripada Mu'awiyah bin Jahimah As-Salami, Jahimah datang kepada Rasulullah SAW lalu berkata : Wahai Rasulullah, aku nak berperang sekarang, berilah aku nasihat wahai Tuan. Nabi SAW bertanya : " Adakah kamu mempunyai ibu?..Dia menjawab: " Ya, masih. Baginda SAW bersabda : " Uruslah dia, sesungguhnya syurga itu terletak di bawah kakinya." ( Riwayat Nasai, Ahmad dan Ibnu Majah)

Seruan jihad pun boleh dikecualikan dahulu bagi memberi keutamaan menjaga ibu yang sakit dan uzur. Lihatlah bagaimana Rasulullah SAW mendidik umatnya berbakti dan meraikan seorang ibu. Syurga berada di bawah telapak kaki ibu. Bagaimana mungkin kita melupakan jasa seorang ibu sehingga digambarkan kunci ke syurga Allah taala itu berada di bawah telapak kaki mereka.

Rasulullah juga menerangkan bahawa ibu itu duduknya di tangga pertama dalam senarai orang yang seharusnya kita berbakti kepadanya. Sebagaimana hadis yang diriwayatkan oleh Bukhari yang bermaksud :

" Dari Abu Hurairah RA ia berkata : " Datang seseorang kepada Rasulullah SAW dan berkata : Wahai Rasulullah SAW kepada siapakah aku harus berbakti pertama kali? Nabi SAW menjawab : Ibumu. Orang tersebut kembali bertanya : Kemudian siapa lagi? Rasulullah SAW menjawab : Ibumu! Ia bertanya lagi : Kemudian siapa lagi? Rasulullah SAW menjawab : Ibumu! Orang itu bertanya kembali : Kemudian siapa lagi?? Rasulullah SAW menjawab : Bapamu. " ( Hadis Riwayat Bukhari (Al-Ftah 10/40) No. 5971, Muslim 2548).


Ibu adalah orang pertama yang harus kita berbakti kepadanya. Jadi sudah tentulah selayaknya mereka diraikan oleh kita sebagai seorang anak yang lahir dari rahimnya. Benar mereka tidak mengharapkan apa-apa balasan namun sebagai manusia, lumrahnya suka dihargai dan diraikan.

Sudah saya huraikan peri pentingnya menghargai jasa ibu itu yang boleh kita tamsilkan atau zahirkan dalam bentuk sambutan yang membuatkan mereka berasa gembira dan senang terhadap kita.Tapi ingat, bukan sambutan yang mengikut-ikut perbuatan orang kufar yang tidak berlandaskan Quran dan Sunnah. Sambut la Hari Ibu buat ibumu, bondamu, ummi kamu, bonda mahupun apa-apa gelaran pun pada insan yang satu itu.

Tidak perlu tunggu hari ibu untuk meraikan jasa yang tidak mampu kau balas.

Jadilah anak-anak yang soleh, kerana kesolehan dan ketaatan kita sebagai anak sudah tentu menjadi hadiah buat ibu kita sepanjang harinya. Doakan kesejahteraan mereka. Kepada mereka yang ibu mereka telah awal pergi menghadap Ilahi, lapangkanlah hatimu, doamu sehari-harian itu tentu sahaja menjadi hadiah beharga buat mereka.

Doa anak yang soleh itu pasti membahagiankan roh mereka di sana, Insyaallah. Itu sahaja yang menjadi harta mereka.

Buat Mak di kampung halaman, nantikan hadiah dari anak-anak kesayanganmu. Doaku sentiasa hadir di sisimu. Bulan ini adalah bulan penghargaan kepada ibu saya kerana bulan ini adalah bulan kelahiran saya dan adik bongsu saya. Jadi patut saya ucapan SELAMAT HARI IBU bagi mensyukuri dan menghargai kelahiran kami ke dunia ini dan di atas jerih payah mak membesar dan mendidik kami adik beradik. Terima kasih mak.

Salam Hari Ibu dari anakmu dirantauan..

Ingatlah bahawa keredhaan Allah itu bergantung kepada keredhaan kedua ibubapa, dan kemurkaan Allah itu juga bergantung kepada kemurkaan kedua ibu bapa.

Jom pakat jadi anak soleh solehah, sebagai hadiah yang berterusan tanpa putus.

Syari3 Jamiah, Irbid, Jordan ; 3.00 am.

Tiada ulasan: