Jumaat, Oktober 23, 2009

Suasana Petang Dan Kehidupan




Sepanjang saya berada di ardul kinanah ini, waktu dan suasana yang paling saya sukai ialah pada waktu petang. Entah apa yang menariknya hingga ia banyak pengaruhi keadaaan saya pada saat saya mendongak ke langit pada waktu itu.

Secara bahasa mudahnya, saya cukup tertarik. Mungkin pada menghayati redup-redup cahaya kuning keemasan di hujung ufuk. Memang kita tahu langit di negara sebelah Timur Tengah ini telanjang tanpa awan. Cahaya itu menyentuh sanubari. Membuat saya merenung jauh, sejauh hingga menusuk awan lalu naik ke langit.

Saya suka memerhati, hinggalah langit berubah kelam pekat tanpa cahaya mentari lagi. Hakikatnya tabiat ini dibawa dari Malaysia lagi. Memang suasana petang mendamaikan jiwa saya.

Hari ini saya pulang dari satu mesyuarat di Amman. Sekali lagi saya ketemu langit yang menguntumkan kelopak cahaya damai ke hati itu. Memerhati sejauh mata memandang, berlatar belakangkan bukit batu, pasir dan langit yang kosong. Petang ini cahaya itu membawa saya bicara tentang ' petang' kemudian tentang 'senja'.

Ya, umpama kehidupan. Hidup ini pada waktu masih kecil halus umpama alam di waktu pagi. Rengekan kita bagai titisan embun di yang jatuh di celah rerumput hijau. Masih segar, tanpa ada lumpur yang mengotori hati, tanpa ada debu yang menutup sinar cahaya nubari.

Kita semakin berganjak. Sekarang usia saya bagai berada di waktu siang hari. Lebih tepat di tengah hari. Panas suhunya. Kadang-kadang ada mendung awan yang lalu menutupi, memberi teduh pada diri.

Kadang-kadang hujan panas yang menimpa, jatuh memercikkan lumpur pada hati. Kemudian hujan yang lebat pula turun membasuh kotor yang ada.

Satu ketika kerana terlalu panas, hati kembali tergoda pada kenikmatan teguk syahwat yang menggoda terik ujian. Letih, penat ketika ini.

Akhirnya, saya dan anda akan berada di usia petang. Usia yang meredupkan kembali diri. Panas masih ada namun tidaklah seterik sebelumnya. Andai terik sekali pun tika itu kita telah biasa berhadapan dengannya. Saat ini kita duduk bersandar di kerusi di tengah halaman kehidupan.
Cuba mengoreksi diri.

" Ah, hari sudah lewat petang, hampir senja. Apa persiapan aku untuk malam nanti? Tak mahu aku duduk di dalam gelap. Mana nak cari lampu untuk terangi aku di malam hari? Sepatutnya minyak tanah telah aku simpan dari pagi untuk bekalan malam nanti. Kalau tak ada pun sekurang-kurangnya ada bateri yang ku simpan buat menghidup lampu suluh di sisi."

Mungkin itulah bicara hati kita. Kemungkinan kita meratap, " Ah, ruginya aku membuang masa pada pagi dan siang hari, tidak mencari bekalan untuk menerangi malam ku ini."

Atau mungkin kita tenang dengan berkata, " Leganya aku sudah menyimpan bekalan untuk terangi perjalanan ku di malam nanti."

Begitulah akhirnya. Usia kita bergerak menghampiri petang kemudian senja lalu malam pun menjelma. Malam itu umpama kematian. Gelap, suram, sendiri. Kita sepatutnya membawa bekalan untuk menemani malam kita.

Malam umpama alam yang lain, yang satu lagi. Waktu siang adalah waktu di dunia. Malam pula umpama kehidupan di akhirat. Jika kita tidak ada bekalan, maka kita tergolong dalam golongan orang yang menyesal dan meratap sedih kelalaian diri.

Siapkanlah bekalan kita untuk terangi malam kita nanti. Jangan sampai menyesal di kemudian hari.

Jom koreksi diri, sejauh mana bekalan yang ada untuk di bawa mati.

Ingat, orang yang paling bijak adalah orang yang mengingati mati. Usia kita sementara, bagai masa yang pantas berlalu. Cepat-cepatlah bersiap-sedia sebelum 'malam' menjelma.


1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

barangsiapa menghendaki keuntungan di Akhirat akan kami tambahkan keuntungan itu baginya, dan brgsiapa menghendaki keuntungan di dunia kami berikan kepadanya sebahagian dari keuntungan dunia,tetapi tidak mendapat bahagian di Akhirat..