Isnin, Oktober 12, 2009

Kalau Sesat, Apa Nak Buat?


Saya rasa, tentu ramai yang pernah berhadapan dengan situasi ini bukan. Sesat. Kita mahu ke suatu destinasi di kawasan yang belum pernah kita lalui, ataupun kawasan yang jarang kita pergi untuk kita betul-betul arif tentang keadaannya, jalannya, selok-beloknya dan sebagainya.

Kalau di dalam situasi ini, apa kita nak buat??

Kali ini saya mahu berkongsi pengalaman saya, sesat di kawasan yang memang tidak saya arif akan selok-belok jalannya. Mungkin boleh dijadikan panduan untuk anda pula nanti. Caritanya bermula begini...

Satu ketika, saya dan rakan-rakan mahasiswa Pahang di Jordan menerima kunjungan seorang pegawai Yayasan Pahang dari Mesir dan dua orang pensyarah dari Kolej IKIP dari Pahang. Mereka tiba ke bumi Irbid ini atas urusan rasmi. Kebetulan pula ketiga-tiga mereka adalah pensyarah saya ketika masih menuntut di Kolej IKIP dahulu.

Setelah selesai segala urusan mereka ini, mereka perlu berangat pula ke Amman iaitu ibu kota Jordan bagi menghadiri pertemuan bersama-sama dengan Pengarah Jabatan Penuntut Malaysia Jordan dan juga pertemuan dengan Duta di Kedutaan Malaysia di Amman.

Mereka perlu bergerak pada awal pagi keesokannya kerana jarak dari Irbid ke Amman yang memakan masa lebih kurang 1 jam 30 minit dan urusan mereka pula berlansung pada awal pagi.

Maka saya selaku Yang Dipertua Badan Kebajikan Mahasiswa Pahang Jordan yang baru setahun jagung ini sibuklah mencari kenderaan dan rakan-rakan yang arif tentang jalan ke tempat-tempat berkenaan untuk menghantar tetamu kehormat kami ini pada mala harinya.

Disebabkan ramai pelajar Malaysia yang pulang berhari raya di tanah air dan rakan-rakan yang tinggal pula semuanya dalam kesibukan maka saya dan bendahari persatuan pun iaitu Rahim segera menyewa kereta. Ini bagi memudahkan pergerakan tetamu kami itu. Dalam keadaan dua-dua manusia ini tidak arif jalan di Bandaraya Amman, maka kami sibuk bertanya sana dan sini.

Segalanya dirancang dan direncana dengan baik. Semuanya nampak perfect.

Dikhabarkan oleh rakan-rakan bahawa destinasi kami yang pertama iaitu Pejabat Jabatan Penuntut Malaysia Jordan ( MSD ) amat mudah jalannya. Senang. Maka, ungkapan mereka saya jadikan penguat semangat.

Paginya, tepat jam 7 pagi saya mula bergerak ke hotel yang menempatkan tetamu kami itu.
Dengan keberanian dan azam yang mengatakan saya boleh, maka saya pun mulalah memandu ke Amman.

Perjalanan pagi itu cukup indah dengan mentari pagi yang baru terbit dan dikaburi sedikit oleh kabus-kabus bukit-bukau yang melatari perjalanan kami. Segalanya nampak baik.

Walau bagaimanapun, hendak dijadikan cerita, jalan yang sepatutnya saya ambil untuk memudahkan destinasi kami telah silap saya masuki. Saya tersalah masuk simpang, salah jalan! Apa lagi, bangunan City Mall yang sepatutnya kami lalui, tidak juga kelihatan. Tiba-tiba kelihatan satu papan tanda bertulis Abdali. Allah, dah terlalu jauh kami ini dengan destinasi kami.

Cemas juga perasaan saya. Apa tidaknya, saya memandu kereta dinaiki tetamu penting yang ada janji dan urusan di Kedutaan serta MSD. Jam ditangan menunjukkan kami menghampiri waktu temu janji. Saya rasa amat gusar. Lalu, saya cepat-cepat menghubungi rakan saya yang arif tentang jalan-jalan di Amman.

" Enta ni dah jauh sangat dah. Macam mana ye nak cakap. Susah juga ni, ana bagi tahu pun takut enta tak faham nanti "

Ayat yang kedengaran di corong telefon sudah cukup membuat debaran saya makin menjadi-jadi. Namun dia cuba juga untuk menerangkan jalan yang perlu saya ambil. Saya cuba mencari. Belok kanan, belok kiri. pusing bulatan. Fuh, masih tidak kelihatan jalan yang perlu saya ambil. Kelam kabut jadinya.

Bayangkanlah tersesat di negara orang. Memandu di Kuala Lumpur pun hanya beberapa kali saja, itu pun selalu sahaja tersesat.

" Letak telefon tu, cuba berhenti dan tanya orang di tepi-tepi jalan. Itu caranya kalau sesat. "

Akhirnya, teguran dari tempat duduk belakang. Betul juga, kenapalah saya bagai hilang kewarasan berfikir. Nafas saya hirup dalam-dalam agar datang keyakinan. Saya dan co-pilot di sebelah, Rahim menukar kaedah. Semua orang yang kami lihat di tepi jalan kami tanya.

Hampir sejam saya asyik berpusing-pusing di tengah bandar Amman. Kadang-kadang tempat yang sama hampir 2,3 kali saya lalui. Lawak sungguh. Rasa mahu ketawa pun ada.

Akhirnya, kami sampai ke destinasi yang hendak kami tujui. Alhamdulillah.

Pesanan dari ustaz-ustaz saya,

" Ingat firman Allah, Fas alu ahli zikri in kuntum laa ta'lamun, bertanyalah orang yang berilmu sekiranya kamu tidak tahu. "

Pengajaran yang dapat saya ambil dari pengalaman ini adalah :

  1. Jangan buat-buat terlalu pandai tentang sesuatu perkara.
  2. Kalau ingin bertanya, bertanyalah kepada orang yang arif, iaitu orang yang memang tinggal atau menetap di situ.
  3. Kalau anda berada di mana-mana negara atau kawasan untuk jangka masa yang lama pastikan anda arif tentang negara tersebut, ini bagi memudahkan tetamu-tetamu yang berkunjung.
  4. Pastikan diri anda sentiasa berkeyakinan. Jangan tergopoh-gapah menghadapi masalah atau tekanan.
  5. Wujudkan ketenangan dalam situasi begini.
  6. Banyakkan tawakal kepada Allah, istighfar banyak-banyak.
  7. Kalau boleh, sediakan peta kawasan yang hendak kita tujui. Kalau ada GPS lagi ok.

Walaupun ini suatu pengalam yang pahit bagi saya, namun saya rasa ada kemanisannya. Banyak yang saya dapat pelajari dari pengalaman ini. Betullah, pengalaman banyak mengajar erti kehidupan. Pengalaman mampu mematangkan.

Jauh perjalanan luas pengalaman.

Terima kasih ustaz, atas nasihat dan ilmu yang dicurahkan. Saya akan ingat segalanya ini sampai bila-bila. Pengalaman yang memberi erti. Jika terbaca entri ini, harap maafkan kesesatan yang terjadi yer.huhu.

Tiada ulasan: