Khamis, Oktober 08, 2009

Berdepan Kekurangan Diri



Ramai manusia yang kecewa dengan kekurangan yang ada pada diri mereka. Kata-kata sekeliling, pandangan masyarakat dan berbagai lagi faktor mendatangkan rasa yang sebegitu. Rasa kecewa ini boleh mendatangkan berbagai kesan kepada manusia. Putus asa, mudah mengalah dan berbagai lagi perasaan negatif lahir dan mengurangkan produktiviti diri serta semangat untuk berdepan dengan masyarakat.Justify Full
Apa yang lebih membimbangkan, perasaan itu kemudiannya boleh mempengaruhi fikiran manusia kepada hilangnya rasa redha pada apa yang diciptakan oleh Allah SWT, na'uzubillahhi min zalik, moga kita dijauhkan dengan bersifat sedemikian.

Apabila hilang rasa redha pada apa yang dijadikan oleh Tuhan yang Maha Pencipta, Maha Agung maka jatuh tersungkurlah manusia itu ke lembah yang hina, tempat yang paling rendah pada pandangan Allah SWT.

Saya bimbang, akibat menangisi kekurangan itu kita jatuh tergelincir dari jalan yang sepatutnya kita berada iaitu landasan keimanan yang harus kita lalui.

Catatan ini hanyalah sebuah lontaran pandangan berkenaan kekurangan yang ada pada diri setiap kita. Saya cuba untuk meyakinkan pembaca blog ini bahawa setiap apa yang dijadikan, dicipta oleh Allah SWT merupakan satu kelebihan sebenarnya. Walau kita melihat kekurangan itu sebuah halangan ataupun satu perkara yang menggusarkan, namun hakikatnya ada hikmah tersembunyi yang akan wujud dari kekurangan yang kita miliki itu.

Tidak perlu kecewa, tidak perlu menangis, tidak perlu rasa terhina!

Jika kita tahu menggunakan kekurangan itu, kita mampu pergi lebih jauh, jadi lebih hebat malah menukar kekurangan tersebut kepada kelebihan yang tidak disangka-sangka. KEKURANGAN ADALAH SEBUAH BONUS PADA KEHIDUPAN

Anda percaya??

Jika kita lihat dan kaji secara berhati-hati, kita akan temui banyak kekurangan pada sejarawan, tokoh pencipta dan tokoh yang merubah dunia. Kekurangan adalah ciri-ciri yang ada pada mereka.

Namun mereka mengubah kekurangan ini menjadi batu loncatan untuk mereka sampai ke tahap yang sebegitu tinggi hingga mampu mempengaruhi dunia, walaupun asalnya mereka dihina, dicerca oleh masyarakat pada waktu mereka.

Formula kekurangan adalah adunan resepi kejayaan kebanyakan tokoh-tokoh dunia.

Dicop Sebagai Bodoh!

Seorang kanak-kanak dihantar pulang ke rumah oleh gurunya dengan diselitkan sekeping nota untuk ditunjukkan kepada keluarganya. Nota itu bertulis, " Pelajar ini terlalu bodoh untuk belajar". Ketika itu dia berumur 6 tahun. Masa hadapannya tercatat di dalam kertas itu. Bodoh adalah kekurangan yang ada pada dirinya.

Namun, dia sedar akan kekurangan dan masa depan yang bakal menghantui dirinya setelah meningkat dewasa. Dengan kesungguhannya dia memadamkan masa hadapannya yang tercatat di dalam nota itu dengan menghasilkan penemuan yang hebat. Dialah Thomas Edison, orang yang mencipta mentol bagi menerangi seluruh dunia sekarang. Kekurangan yang dicop pada dirinya bukan mendatangkan kekecewaan bahkan melahirkan kesungguhan untuk membuktikan bodoh itu bukan kekurangan tapi sebuah batu loncatan untuk dia lebih kehadapan.

Senator OKU Pertama

Anda kenal siapa Allahyarham Prof. Datuk Dr. Ismail Md. Salleh??

Ya, beliau adalah Orang Kurang Upaya pertama yang menjawat jawatan senator. Hebat bukan? Beliau seorang yang buta kedua belah matanya namun mampu menjawat jawatan senator. Bahkan beliau pernah tersenarai di antara 7 Great Malaysian Career Achievers oleh laman web Skor Career.

Bagaimana seorang yang buta penglihatannya mampu mencapai tahap sedemikian??

Beliau punya kekurangan bukan??

Bayangkan beliau hilang penglihatan sejak berumur 13 tahun. Kekurangan yang amat-amat mengecewakan bagi ramai orang. Namun, kerana merasakan kekurangan itu bukan halangan untuk mencapai kejayaan, beliau sedaya upaya belajar hingga ke peringkat tertinggi.

Bayangkan dalam keadaan mata tidak dapat melihat, beliau mampu menyelesaikan pengajian ijazah, master dan PhD kesemuanya di Amerika Syarikat. Cukup hebat bukan.

Bukan itu sahaja, malah beliau dianugerahi anugerah Doktor Kesusasteraan oleh Kesatuan Eropah kerana sumbangannya diperingkat antarabangsa. Beliau juga merupakan Naib Chancellor Kolej Universiti Teknologi Twintech.

Ini contoh orang yang punya kekurangan namun mampu bersaing diperingkat antarabangsa.

Seorang bukan Islam dan seorang lagi adalah muslim.

Mereka tidak menangisi kekurangan dan pandangan masyarakat terhadap diri mereka. Bahkan mereka bangkit untuk membuktikan pada masyarakat bahawa mereka boleh dan punya kelebihan.

Benar bukan apa yang saya utarakan sebelum ini. Kekurangan itu adalah satu bonus kepada kita.

Kekurangan Yang Kecil

Bagaimana pula dengan kita dalam menghadapi kekurangan yang kecil cuma? Orang yang punya kekurangan sebesar itu pun mampu hidup dengan lebih baik dan bahagia, apatah lagi kita sepatutnya menghargai hidup ini.

Kurang dari segi paras rupa contohnya. Berkulit gelap, berbadan gempal atau terlalu kurus, bukan satu kekurangan yang besar. Semua itu tidak penting untuk nilaian Allah SWT hatta nilaian manusia. Cuma kita yang berperasaan rendah diri dan kecewa.

Kurang dari segi taraf hidup misalnya. Biarkan, hidup dengan sederhana itu lebih menenangkan dari hidup dalam kemewahan.

Anggaplah kekurangan yang ada pada diri kita merupakan ujian dari Allah SWT. Cari dan baca kisah-kisah hidup orang yang berjaya bagi memotivasikan diri. Kebanyakan dari mereka bermula dengan kekurangan yang hadir dalam hidup mereka. Mereka berjaya merubah itu semua kepada sesuatu yang dianggap mustahil untuk dilakukan.

Bersifatlah dengan sifat bersangka baik, yakin diri, redha dan segala sifat-sifat mahmudah. Mudah-mudahan kekurangan yang ada pada diri kita mampu mengangkat kita ke satu tahap yang lebih baik lagi.

Satu pesanan saya, carilah alternatif bagi mengatasi kekurangan yang ada. Sentiasalah redha dengan apa yang kita miliki, bersyukur. Insyaallah Allah akan merahmati.






1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

em,Allah ciptakan manusia dengan sebaik-baik kejadian..