Khamis, Oktober 22, 2009

Bicara Dinihari




Entah kenapa malam ini saya resah. Puas memejam mata namun hati sentiasa ajak bicara. Ya, dengan siapa lagi mahu saya luahkan bicara hati ini, saya masih sendiri, belum lagi beristeri ( hihi, sekadar gurauan ).

Tentang meluah bicara hati, saya serius. Sekadar mahu berkongsi pandangan dan buah fikiran, saya rasa tidak salah.

Saya rasakan blog ini tempat yang sesuai untuk meluah kata hati. Daripada saya bercakap itu ini dengan diri sendiri, lebih baik saya terjemahkan di papan kekunci di laptop saya, boleh juga ditatap rakan-rakan. Mudah-mudahan tulisan saya ada manfaatnya buat yang membaca. Saya cukup berharap yang tulisan ini bukanlah bicara seorang diri antara saya dan diri sendiri sahaja.

Sebenarnya jika anda mengalami keadaan seperti saya sekarang, anda tidak perlu risau. Kita punya tempat untuk berbicara sebenarnya. Ya, selain blog ini umpamanya, ada tempat yang lebih layak dan paling sesuai menjadi tempat menterjemah kata hati, mengadu gejolak diri, meminta dipenuhi keinginan yang diimpi.

Anda mahu tahu tempatnya di mana dan pada siapa selayaknya diluahkan? Jawapannya adalah pada Tuhan yang menciptakan kita, Allah Azzawajalla.

Ya, jika begini keadaannya hanya pada Allah tempat untuk kita mengadu dan berdoa. Tempat untuk meluah perasaan dan menilai kembali sejauh mana perjalanan hidup yang telah kita tempuhi. Menghitung tahap keimanan dan ketaatan yang telah kita capai sepanjang usia hingga ke saat ini.

Saya pasti sepanjang kita menapak dan berlari di lorong kehidupan ini, tentu sering kita tersadung kaki, atau terjerumus ke dalam lubang yang boleh mencederakan hati dan iman. Benar, manusia ini sifatnya memang begitu. Kita tidak dapat lari dari sebarang bentuk kesalahan. Namun yang terbaik bagi kita adalah memperbaiki kesalahan yang telah dilakukan.

Iman di dada manusia itu memang diciptakan sedemikian. Ada turun naiknya, ada susut tingkatnya. Bergantung kepada pemilik hati dan iman itu, bagaimana dia membawa dirinya. Mahu turun ke lembah yang dalam atau mahu daki kembali bukit yang tinggi dan kemudian tenang berdiri di puncaknya, walau seketika namun itulah kenikmatan.

Kenikmatan inilah yang boleh diterjemah sebagai kemanisan iman. Kenikmatan dalam melakukan ketaatan kepada Tuhan.

Biasanya saat dinihari, kita sendiri berteman malam yang sepi dan rasa sayu ditemani kerlipan bintang di dada langit. Hati bila sendiri mudah tersentuh. Maka ini adalah saat yang paling sesuai untuk kita muhasabah diri. Mengingat kesalahan dan bertaubat atas dosa dan kesilapan. Berdoalah untuk perbaiki diri. Perbaiki hati, perbkemaskan iman. Mudah-mudahan suara hati kita yang tulus ikhlas itu di dengari.

Rasulullah SAW di dalam hadisnya ada menyebutkan,

" Allah SWT turun setiap malam ke langit dunia ketika masih berbaki 1/3 malam yang akhir. Allah SWT berfirman : Sesiapa berdoa kepadaku pasti Aku makbulkannya, sesiapa meminta kepada-Ku pasti Aku memberinya, sesiapa memohon ampun kepada-Ku pasti Aku ampuninya "

Sahih Bukhari, kitab At-Tahajjud no 1145

Ambillah peluang ini jika berkesempatan. Andai hati penuh gejolak rasa atau kurang tenang menghadapi hari-hari yang mendatang. Jika jiwa dan akal serabut memikirkan dunia dan dugaan serta godaanya, maka tika dan saat inilah perlunya kita kembali kepada fitrah manusia, kembali kepada Tuhan yang mencipta.

Temanilah lena kita denga zikrullah. Lafaz yang terbaik untuk menemani malam kita di pembaringan. Hati yang sentiasa bergerak mengingati Allah adalah hati yang hidup. Hidup dengan penuh keindahan.

Rasulullah juga ada berpesan untuk kita sentiasa perbaharui iman kita. Tapi bagaimana?? Dengan melafazkan kalimah terbaik ini, La ilaha illallah.

Berhiduplah dengan kemuliaan dan kenikmatan iman. Rasailah lemak lazatnya keadaan dipenuhi manisnya iman. Saya geram untuk menikmatinya. Anda bagaimana?

Sudah tiba masanya kita memikirkan bekalan untuk dibawa ke sana. Tujuan kita di sini hanyalah mengumpul bekalan itu. Apa yang nak kita bawa bergantung sejauh mana kita serius memikirkannya.

Jom kita cari manisan itu!

Saya mahu kita bersama menikmatinya!

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

hanya dengan mengingati Allah,hati akan menjadi tenang..

n3b3 berkata...

kadangkala saat bersendirian bantu kt lebih hampir pd-Nya utk sentiasa bmuhasabah...waktu kt berbicara bersama-Nya dpt lebih terasa kenikmatannya~~