Selasa, Februari 03, 2009

" Ke Arah Kematangan Ideologi Mahasiswa Muslim "













Entry saya kali ini tidaklah mahu merungkai isu kematangan ideologi para mahasiswa sekaliannya. Bukan juga mahu menghurai isu kemandulan pemikiran mahasiswa bumiputera terutamanya. Entri saya kali ini adalah promosi kepada satu program ilmiah yang cukup bernilai untuk dimanfaatkan oleh mahasiswa-mahasiswi seluruh Jordan khususnya di awal semester baru nanti.

Program yang dikenali sebagai Persidangan Tahunan Mahasiswa Malaysia seJordan ( PERTAMA ) ini dianjurkan oleh Majlis Perwakilan Pelajar Malaysia Jordan ( MPPM ) bermatlamat untuk menyatukan semua mahasiswa dan mahasiswi Malaysia di bumi Jordan ini.

Program ini telah diadakan buat pertama kalinya pada tahun 2001 dan telah berjaya mengahsilkan beberapa resolusi yang melibatkan kebajikan mahasiswa Malaysia Jordan, isu-isu semasa tanahair serta dunia ketika itu. PERTAMA kali ke-2 pula telah diadakan pada tahun lalu dengan banyak resolusi telah terhasil.

Tahun ini sekali lagi MPPM mempersembahkan program yang mahal harganyanya ini kepada mahasiswa-mahasiswi Malaysia Jordan dengan bertemakan ' Ke Arah Kematangan Ideologi Mahasiswa Muslim'. PERTAMA kali ini akan diadakan pada 12, 13, dan 14 Februari 2008 di Universiti Yarmouk di Irbid, Jordan.

Objektif yang ingin dicapai melalui PERTAMA pada tahun ini ialah :

1. Mempertingkatkan tahap keintelektualan mahasiswa Malaysia di Jordan.
2. Membentuk sikap keprihatinan sosial dalam jiwa mahasiswa.
3. Menggembleng seluruh tenaga intelektual mahasiswa dalam melihat isu dan masalah semasa.
4. Menggilap imej mahasiswa Malaysia Jordan melalui idea dan suara mereka.
5. Merapatkan ukhwwah sesama ahli di seluruh Jordan.
6. Mengukuhkan hubungan baik MPPM dengan persatuan mahasiswa Timur Tengah yang lain.



Untuk lebih memeriahkan PERTAMA kali ke-3 ini, pihak MPPM telah menjemput rakan-rakan persatuan pelajar dari negara-negara Timur Tengah yang lain. Semoga dengan kehadiran mereka ini dapat menambahkan perkongsian ilmu sesama mahasiswa sekaliannya.

Kepada semua mahasiswa Malaysia di Jordan, jangan lepaskan peluang anda. Mari kita sama-sama membina kematangan ideologi sebagai mahasiswa muslim yang bakal mewarnai dan mencorakkan dunia pada masa akan datang. Kitalah pewaris keunggulan Islam di era moden ini.

Jika kita terus berfikiran tidak matang, nescaya musuh-musuh kita akan dengan senang-lenangnya mengganyang Ummah ini. Jangan biarkan ia berlaku! Mari kita bina kematangan ideologi kita sebagai mahasiswa muslim yang terbaik! Insyaallah.

Segeralah daftarkan diri anda. Untuk maklumat lanjut boleh klik di sini.

*Khas buat mahasiswa di Jordan


1 ulasan:

Mazlum Syahid berkata...

https://drive.google.com/file/d/0B6ut4qmVOTGWMkJvbFpZejBQZWM/view?usp=drivesdk

Web: almawaddah.info

Salam


Kepada:

 

Redaksi, rektor dan para akademik


Per: Beberapa Hadis Sahih Bukhari dan Muslim yang Disembunyikan


Bagi tujuan kajian dan renungan. Diambil dari web: almawaddah. info

Selamat hari raya, maaf zahir dan batin. 


Daripada Pencinta Islam rahmatan lil Alamin wa afwan