Isnin, Februari 16, 2009

Berakhir Satu Tanggungjawab, Bermula Satu Muhasabah

Alhamdulillah, Persidangan Tahunan Mahasiswa Malaysia seJordan atau dikenali sebagai PERTAMA kali ke-3 telah pun melabuhkan tirainya. Program yang mengumpulkan mahasiswa-mahasiswi seluruh Jordan ini berjaya diakhiri dengan terhasilnya 11 resolusi yang mampu memacu arah MPPMJ membentuk mahasiswa-mahasiswi yang profesional, berfikiran kritis dan kreatif juga mampu menterjemah isu-isu global dalam satu sudut pandangan yang berbeza.

























Memang perlaksanaan PERTAMA kali ke-3 ini mengalami bermacam kekangan dan kekurangan tetapi, apa yang pasti segalanya ini mampu menjadi iktibar dan panduan dalam perlaksanaan PERTAMA yang akan datang. Mewakili Biro Program, saya memohon kemaafan daripada semua peserta dan para perwakilan yang datang dari ribuan batu jauhnya bermula dari Yaman, Arab Saudi, Mesir hinggalah ke negara jiran Syria atas kekurangan sepanjang program dilaksanakan.

Kadang-kadang kita sebagai manusia selalu merasakan bahawa perancangan kita adalah yang terbaik namun kita terlupa ada perancangan yang lebih baik dan lebih tersusun indah penuh dengan hikmahnya tersendiri, itulah perancangan Allah SWT.

Hidup memang penuh cabaran, namun cabaran itu adalah penambah perisa kehidupan. Manusia sentiasa menghadapi kesukaran dan kepayahan dalam hidupnya. Segalanya ini haruslah dihadapi dengan penuh redha, rasa kebergantungan kepada Tuhan dan semangat yang kental bagi meraih rasa penuh kebahagiaan setelah selesai cabaran dirempuh dan diselesaikan. Akhirnya segala rasa payah, susah dan mencabar ini terasa mudah untuk dihadapi.

Allah SWT berfirman :

Oleh itu ( tetapkanlah kepercayaanmu) bahawa sesungguhnya tiap-tiap kesukaran disertai kemudahan. Sesungguhnya ( sekali lagi ditegaskan) bahawa tiap-tiap kesukaran itu disertai kemudahan- Alam Nasyrah, ayat 5-6


Diharapkan PERTAMA kali ini menjadi titik tolak ke arah kematangan fikiran mahasiswa-mahasiswi di bumi Jordan ini. Semoga persidangan yang akan datang membawa sedikit sebanyak semangat dari PERTAMA kali ke-3 ini yang mengangkat idealisme dan pandangan mahasiswa-mahasiswi di Jordan ini ke tahap yang lebih berbanding mahasiswa-mahasiswi di negara-negara lain.

Ayuh rakan-rakan sekalian.

Kini masanya untuk kita berubah!!

" Kearah Kematangan Mahasiswa Muslim "









Tiada ulasan: