Isnin, Oktober 03, 2011

Hujung Minggu Yang Terisi

Alhamdulillah, minggu lepas walaupun penat tapi saya puas. Jika dihitung selama saya mula bekerja, minggu lepas adalah minggu terpenat pernah saya alami. Namun, kepuasan yang dirasa menghilang rasa penat yang bersarang dalam tubuh saya ini.

Syukur, Allah memilih saya untuk menjadi salah seorang peserta dalam Bengkel Realiti Penulisan Islami yang di anjurkan di Kompleks Masjid Al-Ghufran, TTDI. Bengkel anjuran Galeri Ilmu ini menghimpunkan ramai sifu dunia penulisan. Dihadiri pula oleh insan-insan yang bersemangat untuk memulakan dakwah dalam bidang penulisan. Nyata, ia sebuah bengkel yang hebat!

Cerita perjalanannya panjang..

Asalnya, hati saya berbelah bahagi untuk hadir ke sini. Memikirkan ada tanggungjawab lain yang perlu dibereskan, juga keadaan fizikal yang lelah kepenatan, saya hampir memadamkan niat untuk hadir.

Mujur, semangat yang ada mengatasi bisikan-bisikan yang menghalang itu. Jika tidak, saya tentu rugi besar!

Hari Jumaat, hampir jam 7 malam saya bergerak bersama isteri ke KL. Asalnya mahu tidur di rumah sahabat di Kota Damansara sambil mengerat sillaturrahim. Isteri pula mahu pulang ke rumah ibu mertua di Temerloh. Namun, rancangan berubah.

Akibat rasa mengantuk yang amat ditambah lesu tubuh dan jasad, saya terpaksa mengiring isteri ke rumah ibu mertua. Mungkin tidur dahulu di Temerloh satu keputusan yang baik. Hari pun sudah hampir lewat malam. Hujan yang mula merintik turun menghadir resah di hati keluarga dan isteri. Lagi pula saya akan memandu berseorangan.

Paginya, selepas Subuh saya terus bergerak ke KL. Badan juga telah segar sesegar embun yang mengiring perjalanan. Takut juga terlewat sampai kerana program dijangka bermula jam 9 pagi. Saya pula memang tidak arif tentang jalan-jalan di KL. Mujur juga ada GPS rakan menemani.

Sampai sahaja, singgah sebentar di Kota Damansara menziarah sahabat-sahabat lama. Teman sepengajian di Jordan dahulu. Bersalam, bertanya khabar. Kemudian terus bergerak ke Masjid Al-Ghufran.

Alhamdulillah selamat tiba di sana tepat jam 9 pagi. Program belum bermula.

Saat memasuki dewan seminar, terkejut saya melihat beberapa tokoh hebat hadir sama menjadi peserta. Terasa kerdilnya diri. Namun, saya menganggap, itu peluang yang Allah Taala berikan kepada saya. Bersama insan-insan ini sungguh mendatangkan rasa bahagia yang tidak mampu dinyata.

Antara yang turut serta di dalam bengkel ini adalah Ustaz Amal, Ustaz Mohd Syukri ( penceramah bebas dan penasihat agama kepada Istana Terengganu ) dan juga Tn Hj Nik Roskiman (Pengarah Radio IKIM).

Hari pertama berjalan cukup lancar. Tentatif program yang disusun penganjur betul-betul mengisi. Banyak ilmu-ilmu yang dapat dijadikan bekal buat menambah ilmu dan semangat untuk menulis.

Malamnya pula setelah program tamat, saya sempat bersama para peserta lain yang hebat-hebat berdiskusi. Walaupun hanya mendengar, banyak ilmu yang diperoleh.

Hari kedua pula bermula istimewa. Selepas solat Subuh kami melakukan sedikit senaman. Bak kata saudara Nasri (Pengurus Kanan Promosi GISB) dan Tn. Hj. Zakaria (Pengurus Kanan Penerbitan GISB) senaman dan regangan di pagi hari itu mendatangkan aura positif ke dalam diri. Memang benar. Hari kedua bermula dengan lebih positif!

Selesai riadah ringan, kami naik ke bilik. Tidak sangka pula kami dikunjungi oleh seorang lagi insan hebat, Ust Zul Ramli.

Hari ini setiap peserta perlu membentangkan proposal buku yang ingin mereka tulis. Sungguh hebat tajuk yang mereka bentangkan. Segan juga mahu membentangkan tajuk saya yang tidak seberapa.

Apa pun semuanya selamat. Saya juga rasa puas.

Penutup program bermula agak lewat bagi memberi ruang Tn Hj Abu Hassan Morad menyampaikan perkongsian tentang halangan-halangan yang biasa dihadapi penulis.

Program di akhiri dengan pengumuman proposal yang terpilih untuk terus diterbitkan. Walaupun proposal yang saya bentangkan tidak terpilih, saya tetap rasa gembira dan bertuah. Hadir ke sini sahaja adalah satu anugerah!

Saya diminta untuk memperkemaskan proposal yang dibentang. Dalam masa seminggu, saya harus menghantar proposal terkini kepada editor. Alhamdulillah. Ini juga peluang. Insyaallah saya akan gunakan sebaiknya.

Tamat program, ada sesi bergambar. Selesai sahaja saya mengambil peluang bersalaman dengan para penganjur dan peserta. Moga-moga Allah kurniakan rahmat dan memuliakan mereka semuanya.

Jam 6 petang saya bertolak balik dari Kuala Lumpur ke Temerloh. Hajat mahu terus memandu ke Kuantan namun keupayaan diri membataskan keinginan. Singgah tidur di Temerloh lebih baik dan selamat.

Terima kasih kepada semua yang terlibat di dalam bengkel ini.

Moga Allah terus mengurniakan kalian kemuliaan dan meningkatkan darjat di sisi-Nya. Mudah-mudahan bertemu lagi di masa akan datang.

Doakan saya mampu menulis dengan pena seorang dai'e!





* Sayang saya tidak ada kamera untuk merakamkan pengalaman berharga ini.



1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

gud luck ustaz.. semoga ustaz menjadi penulis yang hebat ;)