Khamis, Disember 19, 2013

Ujian, Kiamat Dan Rekod

Malam semalam kereta saya tidak boleh dihidupkan! Berkali-kali saya cuba memulas kunci, namun hanya sia-sia. Perkara ini sebenarnya sudah dijangka. Sejak sebulan dua ini memang kereta saya sukar dihidupkan. 

Masalah ini tidak lain berpunca daripada bateri yang sudah melebihi jangka hayatnya yang biasa. Namun, saya biarkan dan tangguhkan sahaja masalah itu tanpa diselesaikan segera. Inilah akibatnya. Padan muka!

Segera saya mencari jumper yang dirasakan ada dalam kereta. Cari punya cari baru teringat, jumper itu ada pada rakan saya, dia terlupa untuk pulangkan semula setelah dipinjam sebulan lalu.

Nah! Kalut dibuatnya. Sekarang timpul penyesalan yang amat sangat, kenapa saya tidak segera menukar bateri setelah mengalami beberapa ratus kali keadaan sukar menghidupkan enjin kereta. Kenapa saya tidak meminta semula jumper dari rakan saya untuk persediaan keadaan sebegini?

Tapi nak menyesal pun sudah tidak berguna. Nasi sudah jadi bubur. Redha sahajalah. Mujur bapa saudara saya tinggal berhampiran tempat kejadian dan datang membantu dengan segera.

Pagi ini, ketika ralit memerhati bateri kereta saya ditukar, saya terfikirkan sesuatu:

Benarlah mati itu tidak menunggu waktu, ketika dan tempat. Tanda-tandanya sudah ada, namun dek terpesona dengan kehidupan seharian, kita biarkan sahaja tanda-tanda itu tanpa bersedia menghadapinya. Dibiar, diabai lalu dilupakan terus....

Akhirnya bila tiba masa yang dijanjikan, kita hanya mampu menyesal. Kenapalah kita tidak bertindak awal-awal lagi untuk cukup bersedia menghadapinya. Kenapa kita lambat bertindak...kenapa...kenapa..dan kenapa???

Itulah manusia. Suka bertangguh dan berlengah sedang akhir kehidupan itu bila-bila masa sahaja boleh datang menjengah. Hayat bateri kereta saya sudah berakhir, hayat saya pula bila-bila masa Tuhan boleh akhiri.

**********

Dua tiga minggu ini sibuk masyarakat berbicara tentang kiamat. Bermula dengan banjir yang berlaku di negeri-negeri pantai timur hinggalah kepada fenomena turunnya salji di Mesir dan Vietnam. 

Orang ramai jadi bimbang dan risau. Banyaklah perkongsian artikel dan nota pendek berkaitan di laman-laman sosial. Tapi yang menjadi persoalan adakah kita mengambil iktibar atas apa yang berlaku lalu kita berubah atau mungkin bersedia menghadapi kemungkinan itu?

Mungkin ada dan mungkin juga tiada langsung.

Ketahuilah, bahawa sebenarnya tanda-tanda kiamat sudah lama bermula (tanda-tanda kecil). Tapi kita masih seperti sebelum-sebelumnya. Sama tanpa ada beza yang ketara.
 
Tanda-tanda akhir zaman cukup banyak untuk kita renung dan nilaikan sebenarnya. Tinggal kita mahu atau tidak untuk bersedia. Bahkan kita ini memang dinamakan umat akhir zaman, jadi tak perlulah kita kecoh dengan kiamat berlaku bila dan sebagainya. 

Kiamat itu pasti, tiada keraguan padanya.

Tapi bila berlakunya itu terserah pada Allah. Hatta Rasul pun tidak tahu bila ia bakal berlaku. Sebagai hamba Allah, kita bersiaplah dengan sebaik mungkin agar tidak menyesal bila waktunya tiba.

Ada lagi perlu kita ingat, percaya kepada hari kiamat itu adalah salah satu daripada rukum Iman!

*********

Baru-baru ini negeri-negeri pantai timur dilanda banjir yang cukup hebat. Antara kawasan yang paling teruk adalah Kuantan. Saya sendiri yang tinggal di Kuantan ini  bernasib baik kerana kawasan rumah jauh dari tempat berlakunya bencana banjir.

Bagaimanapun, bahang bencana itu tetap dirasai oleh kami sekeluarga.

Jalan-jalan tidak boleh dilalui. Hujan yang mencurah dengan sangat lebat selama dua-tiga hari. Langit yang terus gelap. Tiada elektrik, tiada air. Orang ramai berpusu-pusu membeli keperluan di kedai-kedai dan pasaraya hingga beberapa jenis barang keperluan seperti telur dan roti habis.

Semua orang kecoh. 

Itu baru kisah saya. Belum lagi kisah rakan-rakan yang berada di tempat bencana. Contohnya rakan saya yang tinggal di kawasan paling teruk terjejas, Sungai Isap menceritakan saat-saat getir dia dan keluarganya ketika bencana berlaku.

Katanya keadaan kucar kacir. Orang ramai seolah-olah hilang arah. 

Macam nak kiamat!

Air naik terlalu cepat. Dalam masa satu jam sahaja terus menghampiri paras pinggang. 

Dia yang memiliki tiga orang anak yang semuanya masih kecil (paling kecil berumur 2 atau 3 bulan sahaja) perlu berfikir panjang untuk bergerak ke pusat pemindahan. Air semakin naik. Untuk berjalan meranduk air bimbang anak-anaknya terjatuh ke dalam longkang dan sebagainya. Lagi-lagi ketika itu waktu tengah malam, gelap.

Mujur ada jiran yang sudi membantu. Dibawanya rakan saya itu sekeluarga ke tempat yang selamat menaiki kenderaan yang mampu mengharung air.

Cerita belum habis lagi...

Di pusat pemindahan keadaan lebih teruk. Mereka dikepung oleh air. Bantuan tidak dapat sampai dengan kadar yang segera. Makanan tiada, air bersih tiada. 

Ada orang-orang tua, ada ibu yang masih dalam pantang, ada bayi dan anak-anak yang perlu minum susu dan bermacam jenis orang lagi. Semuanya sehelai sepinggang. Duduklah mereka di situ selama tiga hari sebelum bantuan sampai. Itupun ketika makan berebut-rebut kerana tidak cukup untuk semua orang. Tidur beralas kotak - ada juga yang hanya beralas lengan sahaja.

Inilah ujian.

Cukup berat bagi siapa yang merasainya. Saya sungguh rasa terharu dan insaf atas apa yang berlaku. Moga Allah beri kekuatan kepada mereka semua untuk berhadapan dengan ujian ini.

Benarlah apa yang disebut oleh Nabi di dalam hadis baginda:

Diriwayatkan daripada Abu Hurairah r.a. katanya, Rasullullah s.a.w. bersabda:

"Orang Mukmin sama ada lelaki ataupun perempuan akan sentiasa diuji oleh Allah, samada dirinya, anaknya ataupun hartanya sehinggalah dia menghadap Allah tanpa dia membawa sedikit dosa pun."

Moga dosa-dosa mangsa bencana banjir baru-baru ini diampun Allah dengan ujian berat menimpa mereka.

Satu lagi peringatan tentang ujian ini, sebagaimana disebut Allah dalam surah al-Ankabut ayat 2-3 bermaksud:

"Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan (sahaja) mengatakan, 'Kami telah beriman,' sedang mereka tidak diuji lagi? Dan sesungguhnya Kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka. Maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar, dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta."

Mudah-mudahan setiap daripada kita yang diuji Allah bakal ditambah keimanan masing-masing. Sungguh, apa pun bentuk ujian sangatlah perit namun ada janji-janji yang baik lagi manis yang Allah janjikan pada kita. Moga bertabah!

*************

Tahun ini saya telah mencipta rekod peribadi!

Satu aksara pun tidak saya coretkan di laman ini. Entahlah, kesibukan (ujian masa, kerja, keluarga dan bagai-bagai lagi) sedikit menggugat upaya saya untuk menulis  di sini. Bukan tidak menulis langsung, saya tetap menulis tetapi di tempat lain (atas white board, atas kertas kosong, atas meja, di wall facebook, wassaps dan banyak lagi..huhu)...

Tapi apabila difikir-fikirkan, saya tidak boleh melupakan terus laman ini. Jadi pagi tadi, setelah diperam hampir beberapa bulan akhirnya meletus juga keinginan untuk mencoret itu!

Tahniah pada diri sendiri!

Sukar sungguh untuk memecah tempoh yang menghalang keinginan menulis ini rupanya.

Satu lagi rekod yang saya pun tidak sangka mampu untuk dilakukan adalah tahun ini saya berjaya mencapai target yang saya coret dalam artikel penghujung bulan 12 lalu. Saya meletak sasaran untuk menulis dan menerbitkan tiga buah buku pada tahun ini. 

Alhamdulillah, ketiga-tiga buku itu berjaya saya siapkan dan sudah pun dijual di kedai-kedai buku seluruh Malaysia. Sebuah buku saya hasilkan sendiri dan dua buah lagi saya berkerjasama dengan beberapa orang rakan.

Apapun terima kasih diucapkan kepada pihak penerbit, Must Read Sdn Bhd kerana sudi mempelawa saya menulis di bawah naungan syarikat mereka dan berterusan memberi sokongan dan galakkan. Terima kasih. Moga Allah membalas apa yang kalian usahakan ini dengan balasan yang sangat mulia.

********

Hanya tinggal beberapa hari sahaja lagi untuk kita melangkah ke tahun 2014. Bagaimana rupa, keadaan dan suasana tahun hadapan itu adalah di luar pengetahuan kita. Yang boleh kita lakukan berdoa pada Allah agar semuanya baik-baik belaka dan kita dapat mencapai segala rancangan, sasaran mahupun apa sahaja dengan jayanya, Insha Allah.



Tiada ulasan: