Jumaat, November 27, 2015

Aku Dan Al-Quran 1


Semalam, selepas waktu kerja saya sempat menemani seorang rakan 'mengeteh' di sebuah gerai. Topik perbualan awalnya biasa sahaja, tentang kerja dan keluarga. Tiba-tiba saya terlintas untuk berntanyakan soalan kepadanya.

'Macam mana ye kita nak jadi pandai? Maksudnya nak jadi orang yang berilmu, hebat macam para ulama' dulu? Kadang-kadang aku rasa bodoh sangat. Banyak benda yang tak tahu. Bila nak kaji, membaca tak tahu nak mula mana.'

Sambil meneguk air dari cawan, rakan saya itu senyum menjawab tapi dalam bentuk persoalan yang dipulangkan kepada saya, 'Berapa kali dah khatam quran?'

'Erk.. Kenapa pula? Tanya pendapat, dia tanya semula soalan kat kita' saya jawab dalam bingung.

'Itulah sebenarnya silap kita ni. Kita selalu lupa pada al-Quran. Sedangkan gedung segala ilmu itu adalah al-Quran. Baca al-Quran, hayati isi kandungannya, amalkan dan hafaz. InshaAllah selesai soalan kau tu.'

Dia tambah lagi, 'Cuba kau kaji para ulama' dulu, benda apa yang mula-mula mereka belajar?'

'Al-Quran..' saya jawab sambil tersengih macam kerang busuk.

'Itu lah kuncinya. Kunci segala ilmu yang ada di dunia ni ada pada Al-Quran tu. Ni kita nak baca pun malas. Seminggu berapa kali je kita buka al-Quran. Nak faham makna, lagilah jauh. Sedangkan mereka menghafaz al-Quran tu, tanam, pasak dalam ingatan, dalam hati mereka. Sebab tu mereka ni power!

Haaa..ambik kau!

Jawapan tu buat saya diam, pergi kaunter bayar duit..balik..

Insaf kejap..

Tiada ulasan: