Sabtu, Disember 19, 2009

Travelog Haji Muda siri 2 - Madinah dan Kebahagiaan Hati






Peristiwa yang berlaku sepanjang berada di hudud ( sempadan ) di antara Arab Saudi dan Jordan membuat kami ahli rombongan Haji dari Jordan begitu lelah. Keadaan di dalam bas sepi. Hanya bunyi enjin dan pemandangan padang pasir menjadi muzik serta paparan mengisi kepenatan.

Saya penat. Serasa lelah, namun bila difikir-fikirkan keadaan jemaah haji pada satu masa dahulu, sebelum adanya sistem jalan raya dan pengangkutan yang baik, saya akur dengan segala ujian. Ini hanyalah sebutir debu dari padang pasir ujian yang meluas. Tolehan saya pada rakan-rakan yang malam tadinya riuh dengan celoteh masing-masing menemukan pancaran keletihan dari wajah masing-masing.

Kini kami sedang menuju ke Madinah. Tanah Haram kedua selepas Mekah. Tanah suci yang diberkati. Tanah yang tidak boleh ada di dalamnya pertumpahan darah walau setitis. Tempat yang tidak boleh diburu binatang buruannya. Kawasan yang menerbit cahaya kebahagiaan buat para tetamu yang bertandang kepadanya.

Sungguh saya cintakan bandar ini. Madinah adalah buah hati saya yang membuat hati rindu tidak sabar mahu menjejakkan kaki di atas pasir yang melatarinya. Cinta saya berputik lewat kunjungan umrah beberapa bulan yang lalu. Sungguh selepas itu tiada bandar yang menempat cinta seumpama ini di hati.

Ini bukan cinta buta saya, ia terbit setelah terbaca akan sebuah hadis dari Abdullah bin Zaid, dari Rasulullah SAW bersabda : " Sesungguhnya Ibrahim telah menjadikan kota Mekah sebagai tanah haram dan berdoa ( meminta berkat ) bagi kota Mekah. Dan aku menjadikan kota Madinah sebagai tanah haram sebagaimana Ibrahim menjadikan Mekah sebagai tanah haram. Aku mendoakan berkat bagi kota Madinah pada mudnya dan sha'nya ( ukuran yang digunakan oleh penduduk Madinah) seperti doa Ibrahim bagi Mekah." - riwayat Bukhari.
Memang benar, setelah berada di Madinah keberkatan yang didoakan oleh Rasullullah SAW bagai berlari memeluk hati, lalu timbul kebahagiaan dan ketenangan. Sungguh ramai yang berasa demikian.

Kami tiba di Madinah pada jam 10 malam. Dalam kepala kami hanya memikirkan katil dan selimut yang bakal kami temui tidak lama lagi. Mana tidaknya, sudah terlalu lama duduk di atas kerusi yang kurang selesa ini dengan posisi-posisi menyakitkan pinggang. Saya mahu berlunjur, mahu merenggang-renggangkan sendi yang lenguh. Tapi malang bagi kami kerana belum tiba masanya lagi untuk kami berehat-rehat dan bersenang hati. Kami perlu ke pusat pengumpulan bagi jemaah haji yang melalui jalan darat untuk mendaftar masuk ke kota Madinah.

Mujur hati berkata perjalanan ini bukan sekadar melancong tapi sebuah advencer bermisi!

Misi mencari haji yang mabrur dan misi bertandang sebagai seorang yang betul-betul hamba dan perlu patuh pada Tuhannya.

Semua urusan selesai 2 jam selepas itu. Kami masuk semula ke dalam bas dan bergerak ke hotel yang bakal kami diami selama 2 hari di Madinah. Dari cermin di sisi saya, cahaya yang memancar dari menara-menara Masjid Nabawi seakan melambai agar segera didatangi.

Sebaik sahaja bas berhenti, saya dan rakan-rakan bergegas turun. Kami mengeluarkan beg dan terus ke kaunter pendaftaran. Jam sudah menunjukkan lewat malam. Badan terlalu penat. Hajat di hati memang mahu terus sahaja ke Masjid Nabawi tetapi memikirkan waktu itu masjid sudah ditutup kepada awam membuat rasa itu tiba-tiba mati.

Alhamdulillah hotel yang kami diami ini tidak jauh dari Masjidil Haram. Jarak yang betul-betul membuat hati puas, tidak seperti waktu umrah dahulu yang memerlukan peluh menitis baru sampai ke halaman Masjid Nabawi. Sudah tentu kehampirannya dengan Masjid Nabawi tidak boleh dijadikan alasan untuk tidak berkerah ke sana setiap kali masuknya waktu solat.

Saya tinggal bersama 6 orang rakan yang lain. Syukur, badan yang penat dapat direhatkan dengan begitu selesa. Hotel ini lengkap dengan penghawa dingin, bilik mandi yang agak baik dan suasana yang memuaskan. Keselesaan dicampur dengan lelah perjalanan telah membuat kami lena dengan asyiknya.

Keesokannya

Pagi di Madinah terasa begitu aman dan nyaman. Rasa itu meresap ke dalam sanubari, menerbit ketenangan yang aneh. Melihat masjid mulia yang dahulunya dibina dengan beratapkan daun dan pelepah kurma begitu merangsang hati untuk mengimbau sirah junjungan mulia, Muhammad SAW.

Teringat sebuah hadis dari Abu Hurairah RA bahawasanya Nabi SAW bersabda : " Janganlah bersafar ke tempat tertentu kerana keutamaan tempat tersebut kecuali untuk pergi ke tiga masjid. Masjidil Haram, masjidku ini ( Masjid Nabawi ) dan Masjidil Aqso "

Baginda SAW juga bersabda : " Solat di masjidku ini lebih afdol daripada seribu solat di masjid-masjid yang lain kecuali Masjidil Haram."

Masjid Nabawi kini bukan lagi seperti di zaman para sahabat jika diteliti sudut binaannya. Tiang-tiang yang besar dengan reka bentuk yang unik lagi futuristik seolah-seolah mebuat jasad beserta roh kita tidak mahu untuk bangun keluar daripadanya.



Saya kini hanya beberapa meter dari baginda SAW, di dalam salah satu masjid yang diutamakan solat di dalamnya. Di dalam masjid yang menempatkan maqam kekasih Allah itu. Bergetar rasa hati. Rindu bercampur dengan malu untuk berhadapan dengan manusia agung yang satu ini. Manakan tidak, jika difikirkan berapa banyaklah sahaja sunnah Baginda yang saya amalkan. Jika diselami sedalam manalah sangat cinta kepada insan agung yang membawa rahmat pada alam ini. Kehampiran seumpama ini betul-betul membuat ummatnya memuhasabah kembali cinta kepada baginda, termasuk saya.

Pagi itu saya dan Syukri merancang untuk ke raudhah dahulu sebelum terus ke maqam Rasullullah SAW. Selepas solat sunat dhuha, kami pn bergerak di celah-celah jemaah haji yang lain.

Masjid sesak. Bermacam manusia boleh ditemui. Ada yang bermata sepet berhidung mancung. Ada yang bertubuh sasa, berkulit gelap. Ada juga yang tua kerepot, berpakaian lusuh. Senang juga ditemu manusia bertubuh sederhana, berkulit sawo matang yang sudah tentu sebangsa dengan saya. Kepelbagaian ini memang memberi keistimewaan kepada ibadah yang satu ini.

Saya dan Syukri sudah menghampiri raudhah. Kawasan yang menjadi perhatian para jemaah apabila berkunjung ke sini dari dahulu hinggalah sekarang. Raudhah adalah sebuah kawasan yang terletak di antara rumah Nabi SAW iaitu Hujrah Siti Aisyah dan mimbar syarif. Raudhah dinamakan demikian kerana sebagaimana tersebut dalam hadis shahih : " Apa yang berada antara rumahku dan mimberku adalah Raudhah ( taman ) dari taman-taman syurga - Hadis riwayat Bukhari.

Raudhah dan Kedudukannya

Luas raudhah sekitar 330 meter persegi dan terdapat di bahagian-bahagiannya beberapa peninggalan sejarah. Antaranya adalah Hujrah Syarifah iaitu rumah baginda Rasullullah SAW yang terletak di bahagian timur raudhah, Mihrab Nabi Muhammad SAW yang terdapat di tengah-tengah dinding mengarah ke kiblat dan mimbar as-Syarif yang terletak di bahagian barat Raudhah.

Cara paling mudah untuk mengetahui kawasan raudhah ini adalah dengan melihat kepada perbezaan warna karpet yang melatarinya. Ia berbeza dengan warna karpet yang terbentang di seluruh pelusuk masjid Nabawi.

Para jemaah sentiasa berasak-asak mahu duduk dan beribadah di raudhah ini untuk mendapatkan keberkatan kawasan ini. Kawasan ini sentiasa penuh dengan manusia.

Saya dan Syukri cuba untuk meneruskan perancangan kami untuk ke raudhah namun gagal. Kami langsung tidak berpeluang untuk terus ke sana akibat asakan dari jemaah yang ramai. Kami lalu mengambil keputusan untuk membelok lalu menghala ke laluan terus ke Maqam Baginda Rasullullah SAW.

Di sini juga keadaaannya sentiasa sama. Manusia tidak pernah putus untuk mengunjungi baginda SAW. Terlalu ramai. Sesak.

Kami terpaksa bergerak perlahan-lahan dalam asakan manusia lain yang bertubuh besar dan sasa. Kami dipijak, tubuh dilanggar, itu perkara biasa. Hati makin berdebar kencang. Langkah demi langkah diiring selawat ke atas baginda SAW. Moga pertemuan ini menjadi saksi kecintaan umatnya seorang ini. Perasaan bercampur-baur.

Kini saya sudah berdepan dengan Maqam insan agung ini. Utusan Tuhan yang kuat mencintai umatnya. Saya tidak terkejar akan rasa cinta itu. Martabatnya tinggi, cinta seorang Rasul ke atas hambanya, manakan mampu saya tandingi.

" Salam ke atas kamu wahai Kekasih Allah.. Salam ke atas kamu wahai Rasullullah..Salam ke atas kamu duhai Pesuruh Allah.."

Hati sebak dalam salam yang diungkap. Salam dari keluarga dan sahabat ke atas Baginda SAW juga saya sampaikan. Alhamdulillah, syukur kerana Allah memberi kesempatan yang mahal harganya ini. Seorang hamba Allah dan umat Muhammad SAW yang kerdil ini berhadapan dengan Baginda SAW, penghulu bagi sekalian nabi dan rasul. Air mata menitis. Tubuh bergetar.

Saya melangkah sedikit kehadapan. Ditolak dengan kuat oleh seorang yang mungkin dari Pakistan, hampir-hampir saya jatuh. Kini saya berhadapan pula dengan maqam Saidina Abu Bakar As-Siddiq RA yang terletak bersebelahan maqam Baginda Rasul SAW. Sekali lagi ucapan salam dilafaz, kali ini buat Khalifah pertama umat Islam. Kemudian saya menysuri lagi laluan itu dengan melalui pula maqam Saidina Umar bin Al-Khattab RA. Sekali lagi salam diungkap.

Kedudukan ketiga-tiga maqam ini hanya bersebelahan dengan jarak yang cukup dekat sebenarnya. Namun akibat dari lautan manusia yang berasak-asak, menjadikan jarak yang pendek serasa lama untuk ditempuh.

Selesai ziarah, saya dan Syukri merancang untuk terus ke Perkuburan Baqi' yang terletak bersebelahan kawasan Masjid Nabawi. Dari pintu keluar ini, perkuburan tersebut terletak betul-betul searah dengan tempat saya berdiri. Kami pun mula bergerak. Sambil-sambil berjalan, kepala tertoleh-toleh kubah hijau yang dibawahnya menempatkan maqam Rasulullah SAW dan sahabat-sahabat utama di sisi baginda.



Kami kini berada hampir di tangga untuk naik ke perkuburan Baqi' namun kelihatan pintu pagar bertutup. Mungkin belum ada rezeki untuk menziarahi perkuburan ini hari ini.

Kami menukar perancangan. Kali ini, kami mahu sarapan dahulu di medan selera dicelah hotel-hotel indah berhampiran masjid, kemudian kami akan terus i'tikaf di masjid sementara menunggu masuknya waktu solat.

Kami perlu mengambil sebanyak mungkin peluang yang ada untuk berada di masjid ini dan di sisi Rasullullah SAW. Jangka masa kami tidak lama di Madinah. Hanya 2 hari sahaja, kemudian kami akan berangkat ke Mekah Al-Mukarramah. Jadi amatlah rugi jika kami pulang ke penginapan dan bersenang-senang di sana.

Duduk di dalam Masjid Nabawi amat menyeronokkan. Terasa bagai tidak mahu bergerak ke mana-mana pun. Perut yang lapar pun bagai terisi. Kantuk yang dirasa bagai dihapus, tambah-tambah melihat ke arah kawasan yang menempatkan Maqam Rasullullah SAW.

Kita semua tidak sempat untuk hidup sezaman dengan baginda Rasul namun kehadiran di Madinah membuat fikiran terbang ke zaman itu. Ah! Sungguh indah dan tidak mampu terluah!
Bayangkan di atas pasir bumi Madinah inilah baginda Rasul SAW hidup bersama para sahabat. Di sinilah baginda berjuang menegak kebenaran. Inilah kawasan yang menyimpan berbilion sejarah tentang awal bangkitnya Islam. Bagaimana Rasullullah SAW mengajar para sahabat bermuamalah, mengajar para sahabat mentadbir negara, memberi ilmu peperangan, mendidik rahsia keimanan yang menerbit kebahagiaan pada diri setiap insan Madinah.

Di sisi tiang masjid yang dahulunya Rasullullah SAW sentiasa mengimami jemaah muslimin ini, saya mengharap pancaran kebahagiaan dari iman yang pernah menerangi hati penduduk Madinah, turut menyerap ke hati saya.

Duduk dan beribadah di Masjid ini betul-betul membuat hati puas! Jika anda semua dapat merasai kepuasan yang saya alami ini, nescaya anda akan percaya bahawa Madinah memang menjanjikan kebahagiaan yang terindah.



Bukan kerana indahnya bandar ini. Bukan juga kerana cantiknya binaan Masjid Nabawi ini tapi kerana setiap butiran pasirnya menyimpan banyak rahsia perjuangan, pengorbanan dan kebangkitan agama yang diredhai ini. Dan yang paling penting, di sinilah Rasul junjungan mulia Muhammad SAW dimaqamkan selepas kewafatan Baginda SAW.

Madinah adalah kota yang membahagiakan hati.




Tiada ulasan: