Sabtu, Disember 12, 2009

Sekalung Takziah

Semalam saya dikejutkan dengan berita kematian salah seorang pegawai di Jabatan Penuntut Malaysia Jordan ( MSD ) , Ust Arman bin Md Rusoff . Beliau diserang strok dan telah terlantar di hospital selama beberapa minggu, dan semalam beliau telah menghembuskan nafasnya yang terakhir di bumi yang pernah disinggahinya dahulu sebagai seorang penuntut ilmu.

Beliau yang bertugas sebagai Atase Pendidikan di MSD Jordan memang saya kenali dengan baik. Awal perkenalan saya dengan beliau adalah sewaktu dilantik sebagai ketua Biro Program dan Protokol untuk program Persidangan Tahunan Mahasiswa SeJordan ( PERTAMA ) pada awal tahun ini.

Kemudian, setelah saya diberi taklifan sebagai Yang diPertua Badan Kebajikan Mahasiswa Pahang Jordan, pertemuan saya dengan beliau semakin kerap. Kunjungan saya ke MSD untuk mendapat khidmat nasihat dan bantuan dalam pentadbiran persatuan sering disambut beliau dengan ramah dan penuh senyuman.

Nyata beliau seorang yang ramah, mudah mesra dan amat berdedikasi dalam tugas. Beliau juga sering memberi kata-kata semangat dan nasihat khususnya berkenaan tugas sebagai seorang pemimpin.

Dan kali terakhir kami bertemu adalah ketika beliau merasmikan kursus haji di MSD. Pulang dari menunaikan ibadah tersebut, saya dimaklumkan oleh rakan-rakan beliau sudah terlantar di hospital.

Sungguh kehilangannya dirasai.

Dan kembalinya beliau ke rahmatullah juga sungguh-sungguh menyedarkan kelekaan saya dan rakan-rakan bahawa kita bakal dijemput kembali, ditarik nyawa pada bila-bila masa sahaja dan walau di mana jua kita berada.

Sediakanlah bekalan secukupnya untuk menghadapi saat itu.

Saya dan rakan-rakan khususnya dari Badan Kebajikan Mahasiswa Pahang Jordan mengucapkan takziah kepada isterinya, ustazah Suriani dan seisi keluarga. Moga diberi kekuatan menghadapi ujian yang tiba.

Mudah-mudahan Allah tempatkan Ust Arman bersama orang-orang yang diredhai dan dikurniakan keampunan serta rahmat yang luas ke atas rohnya.

Al-fatihah buat hambaMu itu..


* anda boleh baca luahan ust Hasrizal berkenaan pemergian sahabatnya ini di
http://saifulislam.com/?p=7232#more-7232





Tiada ulasan: