Ahad, April 12, 2020

INGIN KEMBALI



Kali terakhir saya menulis di laman ini adalah pada 5 tahun yang lalu. Itupun cuma datang merayau sebentar, kemudian cuma mencoret. Coretan pun meminjam dari laman lain, bukan dari rasa hati sendiri.

Mungkin teknologi yang pesat berkembang, menyeret saya untuk terus tabah di sini. Dengan Facebook, Whatsapp dan bermacam lagi lapangan yang ada, saya kesampingkan laman bersejarah hidup sendiri ini.

Lama berlalu. Tempoh 5 tahun itu bermacam sudah berubah. Saya sendiri sudah jauh meninggalkan kebiasaan yang lalu; pada kerja yang tak pernah habis, pada tempat yang selalu dikunjung pergi dan balik, pada teman-teman yang datang dan pergi di sisi. 

Ya, menjadi dewasa. 

Untuk memanjat ke tangga-tangga hidup itu, ada yang harus dilepas, ada pula beban baru yang hendak dipikul. Sedang leka memanjat naik, dari seorang kepada berdua, bertiga, berempat dan kini berlima, ada pesona indah pada mata. Berat namun pandangan dari tingkat yang lebih jauh itu sungguh berbeza rasa.

Iutlah hidup, dunia.

Perjalanan yang entah bila penamatnya. Namun kita harus juga terus berjalan. Mengutip sebanyak mungkin pengalaman dan pengajaran.

Terkadang, ada rindu bertandang pada masa lalu yang sukar dijejak memori. Datang cerah kemudian memudar sedikit demi sedikit. Mencerahkan kembali, harus pada alat yang membawa ke masa lalu itu. Gambar, nota, catatan, ingatan. 

Apabila disingkap, seluruhnya rasa sejuk. Menjalar ke memori. Tenang dan damai.

Itu rasa apabila saya menjejak kembali tulisan-tulisan di sini.

Oh, inilah AKU pada masa yang lalu!

Begitu indah, sukar dikhabarkan. Hanya sendiri yang faham.

Kemudian rasa rindu untuk terus mencoret, mencatat. Mana tahu satu masa anak dan cucu menjumpainya. Kemudian mereka pula akan berkata, oh ini walid atau atuk aku dulu rupanya.

Maka itu, saya ingin kembali. 

Mencoret, menulis memoir hidup yang singkat ini.

Rasa rugi, kerana lima tahun tiada catatan. Hilang. Gelap.

Apa yang mahu diingatkan pada tempoh itu...

Segala rasa manis, pahit, masam, sakit, perit, pedih, suka, seronok, riang, tertawa, tenang dan diam. Semuanya tidak nampak. Tiada bercatat. Kosong.

Ya,moga terus kuat untuk terus mencoret di sini. Agar tidak lagi hilang tahun-tahun yang mendatang.



Tiada ulasan: