Jumaat, Disember 09, 2011

Arkitek Insan





Pendidik merupakan individu yang penting kepada sesebuah masyarakat. Tanpa golongan ini, sudah pasti sesebuah kelompok masyarakat itu akan lompong, 'kering' dan juga bermasalah. Masakan tidak, mereka inilah yang membentuk, membina dan mentarbiah setiap individu dalam masyarakat agar yang terdidik itu boleh memandu kelompok mereka ke jalan yang terbaik lagi mulia. Mereka adalah arkitek. Tiadanya mereka maka runtuhlah bangsa.

Dahulu saya pernah memperkecilkan kelompok ini. Bagi saya kerjaya pendidik atau guru itu tidak se-gah kerjaya lain yang lebih dihikagumi dan dihormati masyarakat. 

" Kamu nak jadi apa Firdaus? Jadi guru?"

" Saya tak mahu jadi guru, tak best. Saya nak jadi engineer."

Teringat perbualan saya dengan salah seorang guru saya sewaktu tahun 6. Waktu itu kami bersiap untuk pulang dari kelas tambahan. Sempat berbual tentang cita-cita dan masa depan. Namun, keceluparan saya membuatkan guru saya itu barangkali terasa hati. Rasa bersalah pula sebaik menoktahkan kata.

Namun kini saya sudah berada di tempatnya. Walau sekolahnya berbeza. Walau pelajarnya lebih dewasa, saya adalah seorang guru sama sepertinya.

Dan saat ini, saya terkenang kata-kata akhir saya itu. Kenangan yang membawa resah dan serba salah. 

Kini baru saya sedar akan kemuliaan jawatan itu. Lalu saya jatuh cinta. Jika diizin Tuhan, mahu sahaja saya menumpahkan sepenuhnya rasa cinta pada tugas mulia ini. Biar ia membayar rasa bersalah yang terpaut hampir 10 tahun yang lalu.

Teringat sajak karangan Usman Awang tentang guru.


Dialah pemberi paling setia
Tiap akar ilmu miliknya
Pelita dan lampu segala
Untuk manusia sebelum jadi dewasa.

Dialah ibu dialah bapa juga sahabat
Alur kesetiaan mengalirkan nasihat
Pemimpin yang ditauliahkan segala umat
Seribu tahun katanya menjadi hikmat.

Jika hari ini seorang Perdana Menteri berkuasa
Jika hari ini seorang Raja menaiki takhta
Jika hari ini seorang Presiden sebuah negara
Jika hari ini seorang ulama yang mulia
Jika hari ini seorang peguam menang bicara
Jika hari ini seorang penulis terkemuka
Jika hari ini siapa sahaja menjadi dewasa;
Sejarahnya dimulakan oleh seorang guru biasa
Dengan lembut sabarnya mengajar tulis-baca.

Di mana-mana dia berdiri di muka muridnya
Di sebuah sekolah mewah di Ibu Kota
Di bangunan tua sekolah Hulu Terengganu
Dia adalah guru mewakili seribu buku;
Semakin terpencil duduknya di ceruk desa
Semakin bererti tugasnya kepada negara.
Jadilah apa pun pada akhir kehidupanmu, guruku
Budi yang diapungkan di dulangi ilmu
Panggilan keramat "cikgu" kekal terpahat
Menjadi kenangan ke akhir hayat.

USMAN AWANG
1979


Benarlah katanya. Dan kerana guru juga, saya duduk di sini. Saya ke luar negeri. Saya menjadi manusia yang berjiwa manusiawi. Yang paling penting saya menjadi hamba Tuhan yang tahu untuk mensyukuri.

Maafkan saya cikgu!

Terima kasih kepada semua guru-guruku! 

Tiada ulasan: