Khamis, Ogos 18, 2011

Semalam Di Bumi Anbia


Sedang leka berinternet sebentar tadi, terjumpa pula komen@sinopsis pasal buku saya yang tidak seberapa itu. Walau ringkas namun saya jatuh hati padanya. Dari laman sewa buku. Apa pun terima kasih kerana membeli karya sulung saya. Sangat dihargai. Mari ikuti tulisan penulis laman tersebut :

Buku catatan pengalaman dan perjalanan Semalam Di Bumi Anbia ini mengimbau kembali kenangan pahit manis penulis ketika beliau menuntut di Jordan. Sebuah catatan pengalaman yang menjanjikan kenangan yang tidak akan dilupakan oleh pernulis. Pengembaraannya tidak hanya di Jordan, malah hampir keseluruhan tanah Arab dijelajahi, sama ada di Asia atau Afrika.

Catatan ini bermula dengan kehidupan penulis di alam persekolahan. Beliau melalui saat-saat yang sukar untuk ditempuhi bagi memilih jalan hidupnya sendiri. Beliau berada di dalam dilema sama ada mahu menuruti kata-kata orang tuanya atau kata hatinya. Segalanya terlerai apabila dia mengenangkan kembali kata-kata semangat dari ayah dan cikgunya.

Dan akhirnya penulis berjaya ke Jordan. Beliau mengaku bahawa apa yang dipilihnya adalah yang terbaik buat dirinya. Pelbagai tempat, ilmu dan budaya telah ditimba di tanah yang diberkati ini.

Bermula dari menjejak kaki ke bumi anbia Jordan, penulis berjaya meneruskan pengembaraan ke Mesir, Syria dan Istanbul, Turki. Penulis juga telah melakukan ibadah umrah dan haji dengan melalui perjalanan darat dengan menaiki bas rombongan jemaah haji. Segala pahit getir yang dirasai oleh pengembara dapat digambarkan dengan agak baik di dalam buku yang agak nipis ini. Sebagai seorang yang masih bergelar pelajar, pengembaraan yang sentiasa menitik beratkan soal budget yang rendah amat diutamakan. Masalah bahasa dan memahami arahan papan tanda juga menjadi cabaran yang agak besar pada pengembara.

Dengan membaca buku ini, selain pembaca dapat berkongsi pengalaman mengembara penulis, pembaca juga akan mendapat tip-tip yang penting sebelum memulakan sesebuah pengembaraan. Sebagaimana umum ketahui perbezaan budaya, bahasa, makanan dan adat resam sangat ketara di sesebuah negara. Untuk memudahkan dan melancarkan sesebuah pengembaraan, pengembara perlu belajar atau membuat sedikit homework mengkaji tentang budaya, bahasa dan makanan masyarakat setempat.

Saya pernah membaca kata-kata daripada seorang pengembara barat yang hidupnya hanyalah untuk mengembara dan menjelajah dunia iaitu ' Definisi kekayaan padaku adalah bila aku dapat memenuhkan dadaku dengan pengalaman mengembara dan menjelajah ke seluruh pelusuk dunia. Dengan itu aku dapat belajar dari manusia dan alam. Mereka mengajari bagaimana aku dapat menyatu dengan mereka supaya aku dapat menyelami kehidupan mereka"


MARILAH KITA MENGEMBARA KE LAUTAN KATA-KATA SESEBUAH BUKU SUPAYA KITA DAPAT MENYELAMI PERASAAN DAN FIKIRAN SI PENULIS


SUMBER :

http://jomsewabuku.blogspot.com/2010/12/semalam-di-bumi-anbia-firdaus-shahidin.html

Tiada ulasan: