Isnin, Mei 10, 2010

Warkah Buat Bonda..

Kehadapan bonda yang dicintai sepenuhnya, diharapkan berada di bawah naungan rahmat dan kasihNya.

Bonda,

Kehadiran warkah ini hanyalah sebagai ganti sementara dari anakmu yang jauh di rantau orang. Warkah ini bingkisan rindu anakanda di sini, juga bersekali ucapan selamat untuk hari yang diraikan seluruh bonda sejagat alam, Hari Ibu.

Sesungguhnya tiadalah insan utama yang selayaknya mendapat cinta dan kasih seluruh buana ini melaikan bonda jua. Anakanda bukan menafikan keagungan seorang Rasul bernama Muhammad kerna dia adalah insan paling tinggi darjatnya di sisi kita, tapi mengikut martabat cinta, bonda adalah yang terutama selepas baginda Rasul SAW dan Tuhan Yang Esa.

Tiada kata mampu terluah, tiada coretan mampu tercipta bila terkenang akan pengorbananmu bonda. Sesungguhnya benarlah sabda Rasulullah SAW apabila ditanya siapa yang paling utama, maka jawapan tiga kali yang disebut oleh baginda SAW tiada lain adalah manifestasi kepada kecintaan anakanda ini.

Ibumu! Ibumu! Ibumu!

Cukup kalimah itu menggegar seluruh jasad anakanda yang lemah ini, bonda. Maka benar tiadalah yang lain selayaknya menempat cinta sedalam ini di hati anakanda ini selain bonda.

Memikir dan mengingat akan pengorbananmu menuntun sebak di hati dan jiwa anakanda. Memang jika mahu diingat, tidak ada yang sempurna dalam ingatan ini bonda kerana tidaklah anakanda mampu memikir lagi seawal usia kelahiran anakanda. Tapi, ada peristiwa yang terakam, terpasak dalam ingatan ini membuat anakanda menitis air mata. Sehingga usia anakanda sedewasa ini! Pengorbanan bonda masih terlalu tinggi untuk anakanda nilai dengan segala yang ada di dunia ini.

Siapa anakanda sekarang, apa anakanda sekarang dan di mana anakanda berada sekarang tidaklah ada semuanya melainkan dengan kasih sayang bonda. Sesungguhnya keredhaan bonda itu menghadirkan keredhaan Tuhan pada jalan yang dilalui anakanda.

Terima kasih bonda!

Mengambil kesempatan ini, anakanda menyusun sepuluh jari, mohon dimaafkan segala salah dan keterlanjuran perbuatan juga kata. Anakanda akui anakanda degil budaknya. Maafkanlah kesalahan anakanda.

Mohon ampun jua andai ada keputusan-keputusan anakanda yang tidak selari dengan keinginan bonda dan ayahanda. sesungguhnya anakanda bukan menolak pandangan dan buah fikiran bonda tapi anakanda ingin cuba membuat keputusan dan menanggung natijahnya. Janganlah bonda berkecil hati mahupun murka. Minta bonda doakan dan memimpin tangan anakanda ini. Anakanda masih mengharap bimbingan dan perhatian bonda berdua.

Doakan anakanda menjadi anak yang soleh dan dapat berbakti kepada bonda dan ayahanda. Tidak lama lagi anakanda akan pulang ke tanah air, maka anakanda pasti itulah masanya anakanda akan mulai berkhidmat pula kepada bonda dan ayahanda. Doakan segalanya berjalan lancar dan anakanda lulus dengan cemerlang dalam pelajaran. Bukan natijah di atas kertas yang diinginkan sangat anakanda mu ini tapi natijah yang memurnikan kehidupan yang anakanda idamkan.

Ampunkan dosa anakanda wahai bonda.

Dari jauh, ,anakanda mengutus salam beserta rindu. Terima kasih sekali lagi bondaku, Norma binti Ariffin atas segalanya. Semoga bonda berada dalam keadaan sihat dan sentiasa dilindungi serta dipayungi rahmat dan kasih sayangnya.

Yang mencintaimu,

M.Firdaus M.Shahidin,
(Anak nakalmu )

Tiada ulasan: