Khamis, Mei 13, 2010

Syawarma 'Arabi

Orang Melayu memang terkenal dengan kepelbagaian makanannya. Lihat sahaja kita di Malaysia, berbagai juadah boleh kita temui. Orang Melayu tidak dapat dipisahkan dengan makan. Jika anda perhatikan di dalam filem atau drama Melayu, setiap babak ( kebanyakannya ) akan disebut tentang makan.

" Awak sudah makan?"

" Sudah sarapan? "

" Jom kita keluar makan.."

" Malam ini kita mahu makan apa ya?"

Itulah antara dialog-dialog yang mungkin akan ada di setiap babak. Kadang-kadang rasa janggal pula, asyik sebut tentang makan sahaja.

Kalau di festival ataupun hari-hari kebudayaan juga, boost Orang Melayu pasti akan mempamerkan makanan. Berbagai jenis. Hinggakan setiap hari, akan ada sahaja menu baru yang ditonjolkan. Nasi himpit, nasi goreng dan sejuta jenis nasi, kuih-muih dan berbagai lagi.

Saya ambil contoh hari kebudayaan yang Universiti Yarmouk tempat saya belajar ini anjurkan. Biasanya setiap pelajar asing di sini akan diberi kesempatan untuk memperkenalkan kebudayaan dan keistimewaan negara serta bangsa masing-masing.

Dalam banyak-banyak negara, pasti Malaysia, Brunei dan Indonesia akan meletakkan makanan sebagai bahan penarik. Terutama di booth Malaysia. Setiap hari akan bertukar hidangan. Satu hari berbagai jenis pula itu. Hingga pernah satu ketika sahabat saya berbangsa Jordan bertanya,

"Orang Melayu memang suka makan ya? Tapi kenapa masih bertubuh kecil? " Sambil menoleh, mulutnya penuh dengan kuih gulung yang dihulur saya sebelumnya. Ketawa besar saya dengan soalannya itu.

" Kami makan sikit-sikit. Bukan macam kamu yang sekali makan satu talam tu. Ayam pula sebelah seorang." Sambil ketawa saya memerli tabiat orang Arab yang boleh kata agak besar nafsu makan mereka.

Berbalik kepada soal makanan. Saya juga agak cerewet tentang isu makan-makan ni. Ya lah, saya kan orang Melayu juga.

Tapi, hidup di bumi asing yang cukup berbeza serba serbi ini memang menjadikan saya kurang ambil berat sangat dengan soal makan. Bukan sengaja tapi terpaksa! Mana tidaknya, kalau makan di kedai atau restoran, mana ada menu yang pelbagai seperti di Malaysia. Asyik makanan yang serupa. Air pun ada air bekarbonat sahaja ( itu yang popular ). Lama kelamaan boleh koyak perut dibuatnya!

Bercakap tentang makanan di sini, tiba-tiba tergerak hati mahu memperkenalkan makanan di bumi Jordan ini. Inilah juga penyebab artikel ini muncul pada tatapan mata saudara dan saudari sekalian. Cerita tentang Orang Melayu dan makan tu hanya selingan sahaja, introlah kot.

Baiklah, untuk kali yang pertama ini, saya akan perkenalkan makanan yang biasa terdapat di Jordan ini. Pergi ke mana ceruk sekali pun, Insyaallah, pasti anda akan temui. Makanan ini bukan sahaja terkenal di sini bahkan di banyak negara Arab. Di Malaysia juga ada barangkali. Nama makanan ini adalah Syawarma. Boleh lihat gambar di bawah ini.






Syawarma ini adalah makanan ruji bagi saya yang malas memasak ini ( maaf ya rakan-rakan serumah yang terseksa disebabkan saya ). Mempunyai banyak jenis antaranya syawarma biasa, syawarma wajibah ( lengkap dengan kentang goreng, sayur dan jeruk sayuran ), syawarma jumbo, syawarma super, syawarma cheese dan syawarma telur.

Cara membuatnya cukup mudah. Ayam yang di panggang seperti membuat kebab di Malaysia dipotong nipis kemudian diletakkan di atas roti nipis. Roti tersebut digulung dan dihangatkan atas kuali panas. Dalam masa 2 atau 3 minit, roti syawarma boleh diangkat dan dihidangkan kepada pelanggan, atau juga dibungkus untuk dibawa pulang. Cukup enak dinikmati dengan sos!

Tanya sahaja kepada graduan Jordan, pasti syawarma adalah penggamit memori kehidupan dan kenangan mereka di sini.

Kita jumpa lagi lain kali dengan makanan yang lain pula.

Kepada yang berada di Malaysia, selamat menjamu selera dengan makanan tempatan. Rindu nak makan Ikan Patin Masak Tempoyak mak!

5 ulasan:

Syahnazrin Hashim berkata...

Syawarma Suber Khan Zayd memang terbaik setakat ni. ;)

* Daus, ejaan yang sebenar ialah booth, bukan boost.

al-fansuri berkata...

Salam.. ok, thanks..terlepas pandang..ikut sedap sebutan mulut je aku eja..hahaha..

azlanshah berkata...

Makan la syawarma puas2..awak tu dah nak balik malaysia..haha

al-fansuri berkata...

Haha..memang dah jadi makanan ruji dah..smpi nk muak pn ada dibuatnya..

Tanpa Nama berkata...

huhu...tgh2 rindu jordan bca artikel nie plak...adeeii....rindu jordan!!!