Jumaat, April 16, 2010

Wacana Ilmiah Siri-3





Hari Rabu lalu, saya telah diberi tanggungjawab untuk menjayakan program Wacana Ilmiah anjuran Majlis Mahasiswa Yarmouk ( MMY ). Kali ini, saya bukan dipertanggungjawabkan sebagai AJK program tetapi sebagai penyampai atau penceramah mewakili Jabatan Ekonomi & Perbankan Islam Universiti Yarmouk.

Berdasarkan objektif yang digariskan iaitu untuk membentuk mahasiswa kelas pertama dan untuk memberi persediaan kepada graduan-graduan di Jordan ini berdepan dengan masyarakat, saya rasakan program ini amat tinggi nilainya kepada semua sasarannya iaitu mahasiswa Universiti Yarmouk yang sudah tentu bakal terjun memimpin Ummah.

Selain itu, program seumpama ini cukup bagus kerana adanya perkongsian ilmu di antara qisim-qisim ( jabatan ) yang ada di Universiti Yarmouk seperti Usuluddin, Usul Fiqh, Ekonomi Islam dan juga Lughah ( bahasa ).

Pada malam tersebut, jabatan Ekonomi & Perbankan Islam dan jabatan Fiqh Usul dipertanggungjawapkan untuk membentangkan satu tajuk pilihan dari jabatan masing-masing.

Saya, telah membentangkan tajuk Riba : Teori dan Aplikasi Semasa, manakala wakil jabatan Fiqh Usul adalah rakan saya, Ustaz NurAizat membentangkan tajuk Pengenalan Ringkas Fiqh Muqoron.

Alhamdulillah, hasil usaha saya dan beberapa rakan, pembentangan saya pada malam itu berjalan lancar. Terima kasih diucapkan kepada Ustaz Mahadi yang banyak membantu, Syah Nazrin, Shazwan, dan rakan-rakan serumah yang memberi sokongan : Rahim, Poji, Syuk, Din.




Tajuk yang saya sempat huraikan pada malam tersebut adalah takrif riba dari segi bahasa dan istilahnya, dalil pengharaman, jenis-jenisnya serta beza antara jual beli dan riba.

Kemudian untuk aplikasi semasa kerana kesuntukan masa, saya hanya sempat menghuraikan secara ringkas aplikasi riba di bank yang melibatkan pinjaman dan pelaburan, urusan tukaran matawang asing ( pelajar Malaysia di luar negara sentiasa terlibat dalam urusniaga ini ), penggunaan kad kredit dan akhir sekali pelaburan di bursa saham.

Sebenarnya saya memang menantikan peluang sedemikian. Ada dua sebab utama.

Pertamanya untuk mengutip sebanyak mungkin pengalaman pengucapan awam dan juga kemahiran menyampaikan pandangan dan ilmu. Ilmu jika disampai serta dikongsikan akan lebih dalam pemahamannya bukan. Saya bukanlah pakar dan juga berilmu, masih menuntut dan masih seorang pelayar yang berperahu kecil di lautan ilmu yang cukup luas ini.

Harapan saya, dengan pengalaman yang ditempuh dan juga teguran serta tunjuk ajar rakan-rakan dapat membantu saya mengutip mutiara ilmu yg tersedia.

Moga pengalaman ini berguna tika di Malaysia nanti.

Kemudian, yang keduanya saya betul-betul ingin menyampaikan maklumat tentang bahaya dan dosa Riba kepada rakan-rakan di sini dengan harapan mereka akan menjadi agen penyampai kepada masyarakat apabila pulang ke Malaysia nanti. Telah lama saya menyimpan keinginan ini tambahan lagi ramai yang selalu bertanya tentang riba dan perkara yang berkaitan dengannya.

Mudah-mudahan semua yang hadir dapat mengambil manfaat sebaiknya.

Saya mengharapkan kepimpinan yang akan datang dapat meneruskan program hebat dan berkualiti seumpama ini.

Tahniah kepada semua yang terlibat menjayakan program ini.

Semoga rakan-rakan di sini menjadi insan yang berkualiti buat Ummah! Insyaallah.

2 ulasan:

HEALMIE ZAHARI berkata...

Salam,
wah...hebatnya gaya berpidato. Macam YB plak =)

al-fansuri berkata...

Salam,

Haha..gaya jer lebih tu abg Healmie..isi tu x power mn pn..sj wat cam tu bg smngt ckit nk present..huhu..