Ahad, April 18, 2010

Travelog Haji Muda Siri 3 : Mula Berihram.



Hari ini adalah hari terakhir saya di Madinah. Insyaallah, saya dan jemaah haji yang lain akan bergerak ke Mekah seusai solat Jumaat, itu perkhabaran yang diterima dari wakil kami.

Berita ini juga memaksa kami untuk segera berkemas dan bersiap-siap apa yang perlu. Barang-barang yang dibeli sebagai buah tangan buat rakan-rakan perlu dimasukkan ke dalam beg. Kurma, jubah dan sebagainya perlu disusun kemas dan rapi. Segala barang-barang perlu dikemas berhati-hati agar tidak ada yang tertinggal.

Kami semua siap membeli barang-barang kiriman dari rakan-rakan dan milik peribadi di Madinah. Bukan apa, untuk kemudahan dan untuk lebih fokus pada ibadah nanti. Tidaklah nanti haji ditunai, hati di kedai. Jika semua urusan dunia sudah selesai, moga-moga hati fokus dengan ibadah yang bakal ditunai.

Selesai solat Jumaat, saya dan rakan-rakan bergegas pulang ke hotel. Kami perlu besiap untuk perjalanan ke Mekah. Beg dan segala barang-barang yang dibawa juga perlu dibawa turun segera.

Bukan apa, takut tidak ada ruang lagi untuk beg-beg kami disimpan.Jemaah Arab ini kalau memborong barang, berlori-lori lagaknya. Melebihi kadar yang sepatutnya.

Saya dan rakan sebilik sepakat untuk berihram terus dari hotel. Rasanya lebih mudah begitu, jika di miqot nanti pasti keadaan sesak. Memandangkan hari ini, semua jemaah haji yang masih berada di Madinah akan bertolak ke Mekah, keadaan pasti menyesakkan.

Jadi kami pun masing-masing menunggu giliran untuk membersihkan diri sambil melakukan beberapa perkara sunat sebelum berihram. Nak tahu apa dia perkara sunat tersebut??

Antara perkara-perkara sunat yang perlu dilakukan sebelum berihram adalah :

1. Mengerat kuku.
2. Mengandam misai, janggut, dan rambut, menanggalkan bulu ketiak dan ari-ari.
3. Mandi sunat Ihram.
4. Memakai minyak rambut dan bau-bauan.
5. Memakai pakaian Ihram berwarna putih.
6. Sembahyang sunat Ihram.
7. Membanyakkan bancaan talbiah selepas berniat Ihram.

Selesai mandi sunat ihram, kami pun mula mengenakan kain ihram ke tubuh. Dipusing ke kiri, dibalik ke kanan. Dilibas-libas hujungnya.

Sungguh kelakar melihat gelagat sahabat-sahabat mula memakai ihram. Berbagai cara dan gaya. Sempat juga kami berseloroh.

Kain ihram perlu dipakai dengan betul dan kemas. Jika tersalah cara, boleh tersungkur pula nanti. Lebih malang lagi terlondeh pula ketika tawaf, lagi dahsyat. Jadi kami perlu memakainya dengan cara yang betul. Mujur ada sahabat yang berpengalaman dalam bab memakai kain ihram ni, dapat juga membantu kami yang kurang ilmu ni.

Caranya mudah sebenarnya. Lebih-lebih lagi, kita bangsa Melayu yang selalu berkain pelekat ini. Kalau melihatkan jemaah Arab memakai ihram, nampak sukar bagi mereka.

Selesai memakai ihram, beg kami bawa turun ke bawah. Bilik kami kosongkan. Sampah-sampah yang ada kami bersihkan. Usai mengemas, kami bergerak ke arah lif untuk turun semula. Selamat tinggal bilik yang menjadi persingghan ku di sini. Moga ia menjadi saksi kehadiran haji muda ini.


Berbaik Sangka

Saya dan rakan-rakan jemaah yang lain sudah 2 jam menanti bas bergerak. Masih tidak ada deruan enjin dihidupkan. Perut pula mengeriut kelaparan, petanda perlu di si. Kami mengambil keputusan untuk turun, mencari-cari makanan yang boleh menggalas perut. Lemas juga duduk di dalam bas yang tidak bergerak-gerak.

Sudahlah keadaan bas yang sempit itu penuh dengan bagasi kami.

Telahan kami tepat. Tepat seratus-peratus. Jemaah Arab yang satu bas dengan kami membeli barang dengan jumlah yang tidak masuk akal. Terlalu banyak dan menyusahkan orang lain. Mujur hati teringat yang ibadah ini memang memerlukan kesabaran yang tinggi. Tidak boleh cepat melenting dan bising-bising. Kesabaran perlu kuat dan padu!

Kami semua lalu berbaik sangka dengan mereka. Mungkin ini peluang mereka membeli keperluan dan hadiah kepada sanak saudara. Barang-barang di Jordan mahal harganya. Mereka yang datang bersama kami ini adalah dari kalangan buruh dan pekerja biasa, kelas bawahan. Mereka juga seperti kami, tidak mahu sibuk membeli-belah di Mekah nanti. Di sana, perlu fokus pada ibadah.

Mujur juga saya dan rakan- rakan lain telah awal-awal menyusun beg di dalam ruangan yang disediakan.

Setelah beberapa jam perjalanan kami ditangguhkan, enjin bas pun kedengaran menderu kuat. Kami pun naik mengambil tempat. Perjalanan ibadah kami akan bermula. Destinasi kami sebelum bergerak ke Mekah adalah ke Birr Ali. Miqot bagi penduduk Madinah dan kawasan sekelilingnya. Di sini, kami akan berniat ihram. Rakan-rakan jemaah yang belum berihram, akan berihram di sana.



Untuk pengetahuan semua, niat ihram di Miqot adalah perkara wajib bagi ibadah haji. Jika terlupa, seseorang itu perlu kembali semula ke Miqot dan berniat. Jika dia tidak kembali dan berniat di tempat dia berada ketika itu, dia akan dikenakan dam.

Mungkin ada yang bertanya, apa yang dimaksudkan dengan Miqot itu??

Miqot adalah tempat yang ditentukan untuk berniat ihram atau had sempadan yang menyamainya. Bakal-bakal haji yang menuju ke Tanah Suci, apabila sampai di miqotnya yang tertentu perlu berniat ihram.

Ada beberapa Miqot bagi jemaah haji berdasarkan tempat asal mereka datang. Miqot-miqot tersebut adalah :

Yalamlam : Ia adalah Miqot bagi penduduk Yaman, India dan negeri-negeri sebelah timur termasuk Malaysia dan Indonesia yang datang dengan kapal laut. Yalamlam adalah nama sebuah bukit di tepi Laut Merah di dataran Semenanjung Tanah Arab. Jaraknya dengan Mekah lebih kurang 89 kilometer.


Zulhulaifah : Juga dikenali sebagai Bir Ali. Miqot ini adalah bagi penduduk Madinah dan kawasan sekitarnya. Jarak dengan Mekah lebih kurang 450 kilometer. Jaraknya dari Madinah pula adalah 10 kilometer. Inilah Miqot yang akan kami tujui.

Al-Juhfah : ( Berdekatan Rabigh ) Miqot bagi penduduk-penduduk Syam, Mesir, Maghribi, negeri Sepanyol dan negeri-negeri dari arahnya. Jarak dengan Mekah lebih kurang 187 kilometer
.

Qarnul Manazil : Miqot bagi penduduk-penduduk Kuwait, Najd dan bakal haji yang datang dengan kapal terbang melalui ruang udaranya. Jaraknya dengan Mekah lebih kurang 94 kilometer.


Zatu Irqin : Miqot bagi penduduk Iraq. Jaraknya adalah 94 kilometer dengan Mekah.


Bagi penduduk Mekah, Miqot mereka adalah di rumah mereka sendiri.

Bagi ihram umrah pula, bagi penduduk Mekah dan juga orang yang berada di sana Miqot mereka adalah di :

Ja'ranah : 22 kilometer dari Masjidil Haram.
Tan'aim : 5 kilometer dari Masjidil Haram.
Hudaibiyah ( Syumaisi ) : 29 kilometer dari Masjidil Haram.

Itulah serba sedikit maklumat tentang Miqot yang boleh saya kongsikan kepada anda semua.

Perjalanan kami sudah terlewat dari yang sepatutnya. Hari sudah lewat petang apabila kami mula bergerak. Senja kota madinah bagai mengiringi perjalanan kami. Daun-daun pohon tamar seolah-olah melambai-lambai dan berteriak " Selamat menjadi tetamu Allah, selamat menatap Baitullah ".

Rasa hati bercampur-baur. Tidak sabar rasanya ingin menatap Baitul Haram, namun hati belum puas berada di Madinah. Berada di sisi maqam Rasul Junjungan, Muhammad SAW.

Balam-balam cahaya matahari yang hampir tenggelam meniup kerinduan. Ia datang lalu menyatu di dalam hati. Madinah akan saya tinggalkan kini. Moga ada rezeki untuk saya kembali ke sini. Sayu dalam hati.

Saya pasti akan merindui Madinah. Pasti!

Bersambung....

Tiada ulasan: