Selasa, Julai 21, 2009

Kepentingan Organisasi Dari Perspektif Islam


Islam merupakan agama yang syumul merangkumi segenap aspek dalam kehidupan manusia. Melalui Islam, manusia itu dapat disatukan di bawah satu payung persaudaraan yang terikat dengan perhambaan kepada tuhan Maha Pencipta, Allah SWT.

Islam menyediakan panduan untuk manusia hidup terurus tanpa menyimpang dari landasan keimanan dan ketaatan kepada Allah SWT. Untuk itu Islam memerlukan satu kelompok atau segolongan dari umatnya untuk memacu manusia agar terus lurus mengikut jalan kebenaran dan menyediakan satu suasana yang dapat mempertingkatkan kualiti ummah sebagai contoh umat terbaik yang boleh dijadikan panduan dan ikutan ramai ( dakwah bil hal ).

Kerana itu Islam amat-amat memerlukan satu bentuk pengorganisasian ( tanzim ) untuk melicinkan gerak kerja ke arah matlamat Islam yang mulia ini.

Firman Allah SWT yang bermaksud :

" Dan hendaklah di antara kamu ada segolongan orang yang menyeru kepada kebaikan, menyuruh (berbuat) yang ma'ruf dan mencegah dari melakukan kemungkaran. Dan mereka itulah orang-orang yang beruntung." - Al-Imran, 104.


Ayat di atas dengan jelas menerangkan perlunya wujud sebuah organisasi dalam memacu umat menuju matlamat mencapai keredhaan Allah SWT.

Mengapa perlu ada organisasi??

Jawapannya cukup mudah, manusia itu tidak akan mampu bekerja sendirian bagi memikul amanah yang cukup berat ini. Di umpamakan sebatang kayu yang mudah dipatahkan walau dengan menggunakan tangan sahaja.

Organisasi pula akan membentuk sebuah ikatan yang kukuh, yang sukar dipatahkan oleh agenda musuh yang mahukan Islam itu jatuh tersungkur lalu dipijak diludah. Sebuah organisasi adalah seumpama serumpun kayu yang terikat kukuh memasak teguh dalam ikatannya yang padu menyukarkan ianya dipatah- remukkan.

Allah SWT berfirman lagi yang bermaksud :

" Sesungguhnya Allah mencintai orang-orang yang berperang di jalanNya dalam barisan yang teratur, mereka seakan-akan seperti suatu bangunan yang tersusun kukuh. " - As-Saf, 4.


Ayat ini, selain menerangkan kebaikan berperang di jalan Allah, ia juga ada menyebut akan kepentingan sebuah organisasi yang teratur, rapi dan kemas guna untuk berjuang menegakkan kebenaran Dinul Islam di muka bumi ini. Jelas di dalam ayat ini bahawa perjuangan atau peperangan tanpa pengorganisasian yang jitu, tidak kemas dan tiada wadah yang teratur tidak disukai oleh Allah SWT.

Organisasi yang teratur dan kemas ini sudah pasti akan membentuk satu perancangan yang rapi lagi sistematik untuk menyediakan satu gerakan yang akhirnya amat berkesan untuk mencapai matlamat perjuangan yang diimpikan.

Benarlah kata Saiyyidina Ali K.W bahawa kebenaran tanpa sistem atau perancangan yang kemas akan dapat dikalahkan oleh kebatilan yang punyai sistem yang teratur lagi kemas.


Syarat Organisasi Dalam Islam

Organisasi yang terbina atas asas kebenaran tentulah memerlukan syarat-syarat tertentu bagi menjamin keberkesanannya lebih-lebih lagi untuk menuju matlamat ukhrawi yang kekal abadi. Islam telah menggariskan beberapa syarat bagi menjamin sesebuah organisasi itu betul-betul mampu membawa umatnya melayari lautan kehidupan dengan cemerlang dan selamat. Antara syarat-syarat tersebut adalah :

1. Mengikut ajaran Islam.
2. Segala kerja dan perancangan perlulah bersifat jama'i.
3. Memahami Islam.
4. Taat dan patuh.
5. Rapi dan teratur.
6. Ukhwah dan persaudaraan.
7. Kejernihan hati.
8. Penumpuan anggota organisasi terhadap matlamat.
9. Percaya kepada pemimpin.
10. Tetap pendirian.
11. Pengorbanan.
12. Ikhlas.
13. Tamyiz atau perbezaan dengan organisasi bukan Islam.

Senarai syarat-syarat organisasi dalam Islam yang disebutkan itu pasti dapat menggambarkan akan wibawanya organisasi perjuangan ummah dalam merancang pelan tindakan yang realistik, kreatif serta bermanfaat buat umat manusia di alam maya ini.

Semoga artikel saya pada kali ini dapat memberi manfaat buat para pembaca sekalian. Mungkin tulisan saya sebelum-sebelum ini tidak langsung berbaur ilmiah dan kurang memberi manfaat buat anda semua. Terima kasih kepada sahabat yang menegur.

Mari kita sama-sama berorganisasi secara tersuluh dan terarah.

Agar jalan yang kita ambil tidak punya lorong membelok kepada kesesatan dan kemurkaan. Sama-samalah kita tegur - menegur di dalam memastikan organisasi kita kekal relevan dan mampu membawa perubahan, tidak kiralah organisasi berbentuk persatuan, kelab, pentadbiran kampung, taman, negeri atau negara sekalipun.

Moga semua berada di bawah payung keredhaanNya, Insyaallah.

Tiada ulasan: